XXL:s fuskrea – anställda köpte varor till ordinarie pris för att runda reglerna

avNivette Dawod

Flera anställda på sportvarukedjan XXL i Norge berättar nu att de fuskat med reapriser.

Sifferfusket har pågått under flera år – något som bekräftas av den norske styrelseordföranden.

– Det är sorgligt och frustrerande att sådana trick har använts för att nå målen, säger XXL-chefen Øivind Tidemandsen.

Det är sajten E24.no som avslöjar fuskmetoden, som ska ha satts i system i flera butiker i Norge.

Fyra XXL-anställda har intervjuats, och de bekräftar alla fusket.

– Det fuskades ofta med större, dyra varor som kunde vara svåra att sälja, säger Christian Sandmo Olsen, tidigare försäljningschef på ett XXL-varuhus i Oslo, till E24.

Köpte till fullpris – och returnerade

Som försäljningschef hade han ett övergripande ansvar och ingick i varuhusets ledningsgrupp, och fusket diskuterades ofta på ledningsnivå under alla år som han jobbade på XXL, berättar han.

Fusket gick till så att de anställda själva köpte varor på fullpris och sedan returnerade dem omedelbart. På så vis såg det ut som att butiken sålt fler varor än den faktiskt hade för den som letade upp produkter i datorsystemet.

Sedan kunde varorna reas ner.

”Sorgligt”

Enligt norska marknadsföringsregler måste ett visst antal varor nämligen först säljas till ordinarie pris innan annonsering om rea får ske.

XXL-styrelseordföranden och delägaren Øivind Tidemandsen bekräftar siffermanipulationen för norska Dagens Næringsliv.

– Det råder ingen tvekan om att det har inträffat, säger Øivind Tidemandsen.

Han fortsätter:

– Det är sorgligt och frustrerande att sådana knep har använts för att nå målen. Det smyger sig in en slags okontrollerbar vinnarkultur.

Tidemandsen kan dock inte säga hur utbrett fusket är.

XXL:s Norgechef Anders Kjellén uppger för E24 att en utredning har inletts.

Varit i blåsväder tidigare

Det är inte första gången i år som XXL varit i blåsväder. I maj uppdagades det att anställda straffades med armhävningar när de kom för sent till möten eller misslyckades att nå säljmål.

Svenske vd:n Per Sigvardsson avgick senare samma månad med omedelbar verkan efter att Aftonbladet avslöjat hånfulla kommentarer på hans Facebookprofil mot klimataktivisten Greta Thunberg. Sidvardsson själv menar att hans konto måste ha blivit hackat.

I juni kunde Aftonbladet också avslöja att XXL skär sönder kläder och sportutrustning – bara för att slänga dem.

Om fusket kan vara spritt till fler länder är däremot oklart. Marknadsföringslagarna i Sverige ser annorlunda ut, berättar David Ånesjö, jurist på Konsumentverket.

– Det finns fler krav än att varan ska ha köpts ett antal gånger innan den kan reas ner, säger han.

”Olika system”

XXL:s tillförordnade vd Johan Ljung skriver i ett mail till Aftonbladet att regelverken mellan Norge och Sverige är olika.

”Detta som skett är mycket tråkigt och inget som varken ledningen visste om eller står bakom.

I Norge undersöker de detta väldigt noggrant. Men de har inte funnit något som pekar på att det arbetssätt som källor till E24 beskriver är utbrett. Det är helt okänt för Sverige och vi har ett annat regelverk här som XXL Sverige följer väldigt bra. Självklart tar vi tillfället och lyfter också vi rutiner kring prissättning för att säkerställa kunskapen.

Konsumentverket berömde oss senast nyligen för att vi varit så tidigt ute att anpassa oss på ett bra sätt efter dessa regler för ett par år sedan, något som alla inom sportbranschen ännu inte gjort enligt dem”, skriver Johan Ljung.

ARTIKELN HANDLAR OM

XXL