Vd:n: ’Ett tufft beslut’

Publicerad 2014-01-21

I förmiddags kom chockbeskedet SJ måste spara en miljard kronor och varslar 400 anställda.

Ett flertal resebutiker runt om i landet läggs ner.

– I dag har vi meddelat ett väldigt tufft beslut till väldigt många av våra anställda, säger SJ:s vd Crister Fritzson till Aftonbladet.

SJ:s sparpaket innebär att de ska spara en miljard kronor inom tre år. I det varsel som lagts bland personalen berörs 400 anställda inom försäljning, 18 av bolagets resebutiker ska läggas ner.

– Vi tittar igenom hela bolaget för att titta på hur vi ska sänka kostnaderna. Allt ifrån planering, underhåll, alla leverantörer, så det är ett genomgripande översyn av hela SJ för att kunna fortsätta vara konkurrenskraftiga och attrahera ännu mer kunder framöver, säger Christer Fritzson.

”Tufft beslut”

Styrelsen tog beslut om den nya organisationen i juni och i dag fick de anställda beskedet.

Enligt SJ beror de planerade nerdragningarna på att nio av tio resenärer bokar sina biljetter via digitala kanaler och ombud. De som inte bokar sina biljetter via internet kan fortfarande kontakta kundtjänst eller boka via ombud.

Förra veckan presenterade SJ en satsning på 3,5 miljarder för att fräscha upp teknik och inredningen på de slitna SJ 2000-tågen.

– Vi måste sänka våra kostnader med en miljard för att klara av det. I dag har vi meddelat ett väldigt tufft beslut till väldigt många av våra anställda och det är det vi fokuserar på just nu, för att stötta våra anställda. Det kommer att vara en period av ovisshet i hela vår organisation. Och det är naturligtvis ett svårt beslut som vi meddelat i dag och det är givetvis vårar fokus nu för att hantera det så bra som möjligt, säger Fritzson.

Inga planer på fler varsel

Fritzon menar att den avreglerade tågmarknaden har bidragit till att SJ tappat resenärer.

– I en avreglering får vi fler konkurrenter och det blir press på priser. Vi vill vara med där och fortsätta vara konkurrenskraftiga och vi ser nu att vi har möjlighet att kunna göra det och kunna erbjuda lägre priser, bättre produkter och vara närmare kunden. Det är därför vi gör alla de här aktiviteterna.

Kan det komma att bli fler varsel?

– I dag har vi inga sådana planer, säger Christer Fritzson.