Alliansens löfte: En halv biljon till tåg och bostäder

Publicerad 2014-07-02

Alliansen lovar 100 000 nya bostäder och en storsatsning på höghastighetståg. 

Totalt ska det kosta 410 miljarder kronor.

– Vi tänker göra den största utbyggnaden av järnvägen i Sverige sedan 1860-talet, säger Jan Björklund (FP).

De nya stambanorna bedöms klara hastigheter upp till 320 kilometer i 
timmen. Enligt Trafikverket skulle restiden mellan Stockholm och 
Göteborg med nya höghastighetståg kunna minskas till 2 timmar och 
mellan Stockholm och Malmö till 2,5 timmar.

Alliansen storsatsar på bostadsbygge och lovar 100 000 nya bostäder. Man kommer även satsa på ett höghastighetståg och bygga ut stambanorna i Sverige.

Arbetet beräknas vara färdigt i mitten av 2030-talet.

Storsatsningen på järnvägen finansieras till största delen med statliga pengar. Det föreslås även en ny skatt - en infrastrukturskatt - som läggs på ägare av kommersiella fastigheter längs banorna. Reinfeldt betonar däremot att det inte är frågan om någon skatt på privatboende.

– Vi tänker genomföra den största gröna investeringen någonsin i Sverige. Den största utbyggnaden av järnvägen i Sverige sedan 1860-talet, säger Jan Björklund (FP).

– Vi talar om helt nya stambanor mellan Stockholm - Malmö och Stockholm -Göteborg. Ett komplett höghastighetsnät.

Stockholm - Göteborg på två timmar

De nya tågen ska gå i minst 320 kilometer i timmen vilket innebär en restid på 2,5 timmar mellan Stockholm och Malmö och 2 timmar mellan Stockholm och Göteborg.

Arbetet ska påbörjas 2017 och beräknas ta 15 år att slutföra. Alliansen öppnar även för möjligheten att bygga ut järnvägen i norra Sverige - samt förbättra lokaltrafiken i Stockholm, Göteborg och Skåne. En tunnel mellan Helsingborg och Helsingör, som avlastar trafiken på Öresundsbron, kommer även utredas tillsammans med Danmark.

– Genom satsningen binder vi ihop Sverige. Mer jobb och en bättre miljö, säger Annie Lööf (C).

– Vi satsar på att göra Sverige grönare, mobilare och mer modernt.

Lättare att bygga vid stränder

Den andra delen, bostadsbyggandet, innebär 100 000 nya bostäder i storstadsregionerna. Det hela bygger på att satsningar på infrastruktur ska kombineras med bostadsbyggande - på samma sätt som i "Stockholmsöverenskommelsen".

– Vi har tittat på andra länder där man använt den här metoden. Markvärdet stiger över en natt när det blir klart att en ny tunnelbana ska byggas, säger Fredrik Reinfeldt.

Alliansen vill även luckra upp reglerna för nybygge. Det ska gå fortare att få bygglov och tillgången till byggklar mark ska ökas.

– Det är en formidabel hinderbana när man vill bygga bostäder.  Vi måste se till att korta tiden från tanke till att bostaden står färdig, säger Göran Hägglund (KD).

Han öppnar bland annat för att lätta reglerna för strandskydd.

– Det ska bli lättare att bygga vid stränder, i dag är det svårt och reglerna är rigida säger Hägglund.

"Sverigebygget" kommer även ge 13 000 nya byggjobb per år fram till 2035.

Totalt landar kostnaderna för Sverigebygget på 410 miljarder kronor. 140 miljarder till stambanorna, 70 miljarder på infrastruktur och kollektivtrafik i storstäderna och 200 miljarder på bostäder. Staten står för merparten men "berörda kommuner och landsting" ska också vara med att finansiera, samt privata investerare som byggbolag.

Följ ämnen i artikeln