Uppgifter: Piloterna på kraschade planet följde regelboken

Gjorde allt rätt, ändå kraschade Boeings 737 Max 8

avOskar Forsberg

En preliminär rapport från flygolyckan då ett Ethiopian Airlines-plan störtade den 10 mars har nu läckt till media.

Rapporten visar att piloterna vid ett flertal tillfällen försökte få kontroll över planet, men att Boeings mjukvara MCAS tryckte ner nosen.

Trots att piloterna manuellt stängde av systemet lyckades man ändå inte få kontroll över flygplanet, rapporterar Wall Street Journal.

Piloterna i Ethiopian Airlines-planet av modell Boeing 737 Max 8 följde helt och hållet regelboken.

Foto: Mulugeta Ayene /AP/TT
Ett Ethiopian Airlines-plan av modellen Boeing 737 Max 8. Arkivbild.

Det visar en preliminär rapport, enligt Wall Street Journal.

Men trots det lyckades de inte avstyra programmet MCAS, trots att de manuellt stängt av det. Enligt Reuters ska programmet vid fyra tillfällen ha tryckt ned planets nos.

När piloterna inte lyckades få kontroll på flygplanet ska man ha satt på systemet igen och provat allt man kunde för att få flygplanet att stiga, men förgäves.

Uppgifterna om programmet MCAS (Manuevering Characteristics Augmentation System) är ännu obekräftade från officiellt håll.

Boeing har inte heller kommenterat, men enligt uppgifter till amerikanska medier kommer bolaget behöva ytterligare tid att felsöka och utveckla sina flygplan av modellen, som fortfarande har flygförbud i stora delar av världen.

157 personer dog i kraschen i Etiopien.


PODD: Aftonbladet Daily om Boeing-krascherna

Aftonbladet Daily pratar med anledning av de två Boeing-krascherna om flygsäkerhet med flygexperten Jan Ohlsson.
   – Det handlar om girighet. Det är nästan kriminellt, säger Jan Ohlsson som förklaring till hur två Boeing-plan kunde störta på kort tid.
 Lyssna:  iTunes (iPhone)  Acast  Spotify

Lyssna på podden genom att
⬇️ klicka på PLAY-knappen


ARTIKELN HANDLAR OM