EU-pengar till kampanj för fläskkött

avTT

Foto: Emil Langvad / TT
Den EU-finansierade kampanjen "Gilla gris" riktas mot unga skandinaver med syfte att få dem att äta mer fläskkött. Arkivbild.

En kampanj för att få unga i Sverige och Danmark att äta mer fläskkött får 26,9 miljoner kronor i EU-bidrag. Naturskyddsföreningen är kritisk.

Bakom kampanjen står branschorganisationen Svenskt kött och dess danska motsvarighet Landbrug & Fødevarer, rapporterar Svenska Dagbladet.

Anders Dalenius, projektledare på Svenskt kött, säger till tidningen att syftet med kampanjen, som i Sverige döpts till "Gilla gris", inte är att öka konsumtionen utan kunskapen om fläskkött.

Men Chafea, EU:s myndighet för jordbruk, mat och konsumentfrågor, skriver på sin hemsida att "målet med kampanjen är att öka konsumtionen, vilket kommer att ha en positiv effekt på den Europeiska grisköttsindustrin”.

Pengarna har bland annat gått till tre svenska matinfluerare.

Naturskyddsföreningen är kritisk till att skattepengar används för att öka efterfrågan på kött.

– Jordbruket är en viktig pusselbit i att lösa både klimatfrågan och hälsoproblem. Vi behöver inte sluta äta kött, men vi behöver äta mindre kött. Och det vi ska äta ska vara hållbart producerat, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen, till SVT Nyheter.