Partierna som lägger mest och minst pengar – på Facebook

Publicerad 2019-05-24

Över 800 000 kronor. Så mycket pengar har Socialdemokraterna lagt på annonser på Facebook inför EU-valet.

Men alla satsar inte lika mycket – i botten av listan finns ett parti som bara spenderat runt 30 000 kronor på Facebookreklam.

Kampanjer på sociala medier är sedan ett antal år tillbaka en självklar del av partiernas strategier för att nå ut till väljarna.

Men hur mycket pengar varje parti lägger skiljer sig åt. Socialdemokraterna toppar listan för hur mycket som spenderats på Facebook-annonser inför EU-valet – sedan 22 april har partiet lagt nära 810 000, visar siffror från Facebook.

– Vi tror på vårt budskap och vår politik. Vi vill att så många som möjligt tar del av vad vi vill göra i Europaparlamentet de kommande fem åren, skriver Helena Salomonson, kommunikationschef hos Socialdemokraterna, i ett mejl till Aftonbladet.

Kammar hem andraplatsen

På andraplats kommer Centerpartiet med drygt 790 000 kronor under samma period.

Av statistiken framgår det också att flera partier kraftigt ökade sina kostnader för annonser på Facebook tidigare i veckan. Moderaterna gick exempelvis från lite drygt 400 000 kronor till över 500 000 kronor – på bara ett dygn, mellan 20 och 21 maj.

Socialdemokraternas annonskostnader steg med 40 000 kronor vid samma tidpunkt, även det en markant ökning.

– Insatserna nu de sista dagarna före valet är avgörande då många väljare bestämmer sig sent. En jätteviktig insats görs av våra medlemmar och sympatisörer som delar inlägg, sprider vårt budskap och diskuterar politik. Vi kommer också öka vår annonsering dag för dag fram till valet, skriver Helena Salomonson.

Hamnar sist

Andra partier satsar dock betydligt mindre pengar på Facebook. Vänsterpartiet har till exempel bara lagt omkring 30 000 kronor så sociala medier-jätten sedan 22 pril, vilket placerar dem sist av de svenska partier som finns representerade i Europaparlamentet.

Bland partierna som inte sitter i parlamentet sticker högerextrema Alternativ för Sverige ut. De har spenderat totalt nära 130 000 kronor och hamnar därmed före både Vänstern och Feministiskt initiativ.