Den hårda kampen om väljarna är här

TT TT

Uppdaterad 2018-08-08 | Publicerad 2018-08-04

Partierna laddar för en rekordkort och intensiv valrörelse.

En hård kamp om alla osäkra väljare startar nu.

– Det här valet kommer nog att slå alla rekord när det gäller intensitet och omfattning vad gäller medieframträdanden, säger Tommy Möller, professor i statsvetenskap vid Stockholms universitet.

Den intensiva tiden ökar också risken för att partiföreträdarna levererar oönskade och ogenomtänkta formuleringar, bedömer han.

Tempot blir högt, eftersom valrörelsen är kortare än tidigare. Val hålls numera den andra i stället för tredje söndagen i september. Samtidigt arrangerar fler medier partiledardebatter och utfrågningar. Även kvällstidningarna Expressen och Aftonbladet har sedan 2014 egna direktsända partiledardebatter.

Växlar upp

Att partierna nu växlar upp efter en kort semester har märkts under de senaste dagarna, då till exempel Centern haft valkonvent och socialdemokrater knackat dörr. Bland dörrknackarna fanns förre inrikesministern Anders Ygeman (S).

– Ofta får man bra, trevliga samtal med folk, säger han.

I Farsta i södra Stockholm mötte Ygeman småbarnspappan Daniel Salinas, 34, som tyckte att dörrknackning känns lite gammelmodigt.

– Men det är bra att ni syns så här, sade han.

Även andra partier kan komma att knacka på din dörr. Till exempel drar Moderaterna i gång en nationell kampanj den 21 augusti. Liberalerna har som mål att genomföra 500 000 väljarsamtal, bland annat genom dörrknackning, och har ännu inte nått 100 000.

Arrangerar festival

Andra är däremot tveksamma till metoden.

– Det är helt enkelt mer effektivt att göra det via telefon, säger Vänsterpartiets kommunikationschef Marie Antman.

Att arrangera gatufestival är ett av flera andra sätt för V att träffa väjare. Även Sverigedemokraterna arrangerar festival: sin "sommarfestival" i Sölvesborg. SD tror inte på dörrknackning.

– Jag tror att svenskar i dag inte öppnar dörren för okända personer, säger SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein.

Däremot satsar SD-ledaren Jimmie Åkesson på en annan gammaldags metod – han inleder om en vecka en turné med omkring hundra traditionella torgmöten.

Sparar på krutet

Snart börjar också valaffischerna synas på gator och torg. I Stockholm startar affischeringen den 11 augusti. Politisk reklam i tv kommer att börja synas i TV4 någon vecka senare. Bland andra SD och Centern har köpt sändningstid.

Valrörelsens slutspurt inleds omkring två veckor före valdagen. Då lägger partierna i ytterligare en växel för att vinna de många väljare som bestämmer sig i sista stund.

– I senaste valet såg vi att våra väljare bestämde sig sent, säger C:s kommunikationschef Ola Spännar.

Det kan bland annat bero på att de livesända partiledardebatterna ligger i slutet av valrörelsen. TV4, SVT och Sveriges Radio sänder sina partiledardebatter och dueller mellan statsministerrivalerna under de två sista veckorna fram till valdagen den 9 september.

Stort hemlighetsmakeri

De stora partierna, S och M, är också noga med att inte släppa sina valmanifest för tidigt. De väntar på rätt tillfälle för störst genomslag. Hemlighetsmakeriet är stort.

– Partierna är duktiga på att blockera varandra, man kallar det för att lägga stoppbollar. Om ett parti kommer med ett utspel och lägger fram ett förslag försöker man hitta någon rapport, eller forskning, som visar att det inte stämmer, genom att på så vis förhindra att det blir en stor nyhet, säger statsvetarprofessorn Tommy Möller.

I sociala medier pågår ständigt partipolitiska kampanjer.

– Vi bedriver våra sociala mediekanaler redaktionellt. Vi uppdaterar väldigt ofta, det är inte så mycket kampanjsaker, utan kommentarer på nyhetsartiklar. Vi producerar vårt eget nyhetsmaterial, säger SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein.

Enligt Tommy Möller blir partierna allt bättre på att använda sig av sociala medier, både vad gäller att rikta budskap mot särskilda grupper men också på att smutskasta politiska motståndare.