Nya bluff-sms lockar biobesökare: ”Våra kunder blir drabbade”

Publicerad 2018-10-30

”SF bio firar födelsedag och erbjuder därför två biljetter och popcorn och läsk för 29 kronor”. Så står det i ett sms som skickas ut till flera personer just nu. Men meddelandet är ren och skär bluff.

– Jag blev arg och förbannad när jag öppnade det, säger Nina.

Det plingar till i mobilen och på displayen står det ”SFBIO”. I sms:et erbjuds du både biobiljetter och snacks för ett fantastiskt pris om du klickar på länken i meddelandet.

Så står det i sms:en som just nu skickas ut till flera personer i Sverige. Men meddelandet kommer inte från Filmstaden (tidigare SF Bio), utan är från lurendrejare. En som fått meddelandet är Nina.

– Avsändaren var från SF Bio. Det kändes trovärdigt och gav inga varningstecken. Men när jag gick in på länken blev jag misstänksam då priset var så lågt, säger Nina.

Hon googlade erbjudanden från SF Bio och hittade artiklar om tidigare bluffmeddelanden som påstås komma från SF. Då förstod Nina att detta meddelande troligen också var en bluff.

– Jag blev arg och förbannade när jag öppnade det. Och vill varna andra, säger Nina.

För att vinna biobiljetter måste du betala

I det nya bluffmeddelandet hänvisar man till en hemsida där följade står:

”Svara och få 250 kronor. Presentkort till specialpris! Presentkortet kan användas i alla svenska biografer.”

För att vara med och tävla måste man betala 13 kronor.

– Man utnyttjar vårt varumärke och vår produkt i ett bedrägligt syfte. Vi tycker att det är jättetråkigt, det är våra kunder som blir drabbade, säger Thomas Runfors, informationschef på Filmstaden.

Thomas Runfors, informationschef på Filmstaden, hoppas att de tillsammans med hjälp av polisen ska lyckas stoppa bluff-sms.

Polisanmäler alla bluff-sms

Thomas Runfors säger att Filmstaden anmäler alla bluff-sms de får vetskap om, och att även de anmält denna nya bluffvåg.

– Vi har också lagt en varning på vår hemsida för att kommunicera med våra kunder. Men vi kan inte skicka ett mejl till alla svenskar. Vi vet ju inte vilka som blir utsatta, och därför har vi svårt att varna, säger Thomas Runfors och fortsätter:

– Jag fick just ett mejl från en kvinna som ville ge biljetter till sina barnbarn och tyckte att det var ett bra erbjudande, men hon tyckte det såg lite konstigt ut så hon ville fråga om det var vi som låg bakom. Och det var ju bra att hon kollade det, säger Thomas Runfors och uppmanar andra att vara vaksamma inför denna bluff.