Skatteverket stoppar telefonkampanj om skatteåterbäringen

Publicerad 2012-03-31

Skatteverket ville informera om sina nya regler över telefon.

Då trodde skattebetalarna att de pratade med bedragare.

– En del har varit upprörda, säger Patrick Sjölinder, enhetschef på Skattverkets huvudkontor.

Skatteverket har kommit med flera nya regler inför årets deklaration som ska vara inne senast den 2 maj. En av förändringarna är att man inte längre skickar utbetalningskort för utbetalningar under 2000 kronor.

Ville bara informera

Det innebär att den som inte anmält ett konto till Skatteverket missar att få ut pengar om man får en återbäring på upp till 2000 kronor. Istället hamnar pengarna på ens skattekonto.

Det ville Skatteverket informera om i all välmening.

– 2 000 kronor är mycket pengar för många, säger Patrick Sjölinder.

Samtalen skapade oro

Men Skatteverkets informationskampanj skrämde så många att man i morse tvingades sluta med sina telefonsamtal.

– Informationsinsatsen har skapat oro och därför avbryts den. Man har ringt till oss och velat stämma av om det är Skatteverket eller om det är bedragare som är i farten, säger Patrick Sjölinder, som betonar att Skatteverket aldrig frågar efter kontonummer över telefon.

Riktiga bedragare

Samtidigt har det cirkulerat uppgifter om att riktiga bedragare ringt runt i Skatteverkets namn, säger Patrick Sjölinder.

– Men vi har inte fått några sådana uppgifter bekräftade, säger Patrick Sjölinder.

Nu kommer Skatteverket koncentrera sig på att informera på andra sätt i stället.

– Att ringa runt är ingen framkomlig väg, säger Patrick Sjölinder.