S-toppen rasar mot SD:s trollfabrik: ”Ryssfasoner”

Uppdaterad 2024-05-04 | Publicerad 2024-05-03

Sverigedemokraternas dolda sponsring på Tiktok får Socialdemokraternas försvarspolitiske talesperson Peter Hultqvist att rasa.

SD:s metoder liknar de som används av Ryssland, enligt S-toppen.

– Jag vill kalla det som SD sysslar med för vilseledning och systematisk desinformation, säger Hultqvist.

Sverigedemokraternas metoder på Tiktok, att i det dolda betala personer för att sprida partiets politik eller åsikter, får skarp kritik av Socialdemokraterna.

Partiets försvarspolitiske talesperson Peter Hultqvist säger att SD använder sociala medier på ett sätt som fascistiska grupper i olika länder gör.

– Vi har länge haft uppfattningen att SD har trollfabriker med folk som sitter avlönade och skriver en massa smörja på nätet, säger han vidare.

– Det är personkampanjer, det är vriden propaganda, det är att man ställer grupp mot grupp i hatskriverier. Man förvränger fakta och världsbilder. Man använder mediet på ett sätt som fascistiska rörelser genom åren alltid har gjort.

Peter Hultqvist.

”Det är ryssfasoner”

Peter Hultqvist drar paralleller mellan gruppen inom SD, som arbetar för att ta strid för partiet på nätet, och de grupper som agerar för Vladimir Putins räkning i Ryssland.

– Där sprider man också budskap där man ställer grupp mot grupp och sysslar med en förvridning av fakta i syfte att underminera på olika sätt. I det ryska fallet pratar vi om desinformation. Jag vill kalla det som SD sysslar med för vilseledning och systematisk desinformation.

– Det är ryssfasoner.

Nekar att det finns en trollarmé

I intervjun med Aftonbladet berättar SD:s kommunikationschef Joakim Wallerstein att hans avdelning har betalat personer för att sprida partiets linje på främst Tiktok.

Joakim Wallerstein, kommunikationschef på Sverigedemokraterna.

Joakim Wallerstein förnekar dock att det ska finnas en ”trollarmé” under hans ledning.

– Vi jobbar med influencers, riktiga personer, som säger saker. Det kan man ju tolka som en trollarmé, men du sitter på mitt kontor och ser att det inte är arméer här direkt. Det är personer som vi avlönar och som säger saker som går i linje med vad vi tycker, även om vi inte nödvändigtvis står bakom precis allt som dessa influencers pratar om, säger Wallerstein.

Intervjun har tolkats som ett försök att föregå en granskning av TV4:s Kalla Fakta, som utlovar avslöjanden om SD:s trollfabrik i nästa vecka.

”Bekräftar hela bilden”

Peter Hultqvist anser att intervjun med Wallerstein stärker tesen om att SD arbetar med tvivelaktiga metoder.

– Politiska organisationer måste ta ansvar för att man för opinionsbildning på ett öppet och schysst sätt, att inte hålla på med dolda fasoner och trollfabriker som man kör mot politiska motståndare, säger Peter Hultqvist.

– Intervjun talade om det mesta. Han bekräftar hela bilden. I praktiken bekräftar han att det är det här man sysslar med.

Sverigedemokraternas presschef Oskar Cavalli-Björkman skriver i en kommentar till Aftonbladet att Hultqvists utspel är ”tramsiga”.

– Desinformation är Socialdemokraternas paradgren. Det är bara att titta på hur invandringsdebatten har sett ut. Även i den frågan har vi beskyllts för att fara med osanning, fram till dess att Hultqvist och hans gelikar yrvaket insåg att massinvandring är dåligt för Sverige, skriver Cavalli-Björkman.

– Nu påstår S att de alltid varit emot invandring. Sådan skamlös desinformation och historieförfalskning är något som bara Socialdemokrater ägnar sig åt.

Partiledare Jimmie Åkesson (SD).