Vraket efter Mundogas: en tickande miljöbomb

Publicerad 2024-03-24

GRÄSÖ. Mundogas hade inte en chans. Fartyget girade tvärt styrbord, men träffades och knäcktes på mitten.

Några minuter senare började hon sjunka mot botten – och förvandlas till en tickande miljöbomb med nästan 2 000 ton giftig ammoniakgas i lasten.

– Det här är en skandal, säger vrakbärgaren Claes Bergvall.

Isen ligger kompakt utanför Gräsö. Som ett lock över becksvart vatten och faran som lurar på 70 meters djup.

– Min farhåga är att allt det här kommer upp till ytan. Koncentrerad ammoniakgas är bland de giftigaste gaserna som finns, säger Claes Bergvall.

Inte långt från Grundkallens fyr ligger vraket efter Mundogas Oslo, ett vid tiden modernt fartyg som 1966 var på väg norrut i tät dimma. Med sex stora ståltankar med giftig gas i lasten och hundratals kubikmeter dieselolja som bränsle.

Med ett brak kraschade det finska lastfartyget Saara rakt in i sidan på Mundogas som omedelbart började ta in vatten. Besättningen, 30 män och två kvinnor, räddades över till Saara som svårt sargad ändå lyckades ta sig in till Mariehamn på Åland.

Men för Mundogas fanns ingen räddning. 45 minuter efter kollisonen fanns bara några få krusningar på ytan kvar.

Försökt i 25 år

Sjöfartsverket pekar idag ut Mundogas och menar att vraket innebär ”en akut miljöfara”. Havs- och vattenmyndigheten anser att både ammoniakgasen och dieseloljan innebär en miljöfara och att man vid undersökningar sommaren 2023 kunde konstatera ”konstanta oljedroppar vid ytan” över olycksplatsen.

Ändå ligger vraket kvar.

– Det här är en skandal, och ingenting görs. Tänk om det värsta inträffar, att ammoniakgasen kommer upp över ytan, säger Claes Bergvall som i snart 25 år försökt få myndigheterna att bärga vraket eller på något sätt tömma det på olja och ammoniak.

Hittills utan resultat.

Ammoniakgasen är vattenlöslig. Om den läcker ut i djupet kommer den att spädas ut, bidra till övergödning av Östersjön, men inte vara farlig för människor.

Men om den läcker ut ovanför ytan är riskerna betydligt större.

”Kan skada havsmiljön”

Claes Bergvall målar upp ett worst case-scenario där ståltankarna lossnar från vraket samtidigt.

– De far upp mot ytan, spricker, gasen kommer ut och bildar ett moln. Då avgör vinden var molnet tar vägen, men det kan nå Uppsala eller Norrtälje, eller ner mot Stockholm.

– Det är en skrämmande tanke.

Havs- och vattenmyndigheten, HaV, har regeringens uppdrag att samordna saneringen av miljöfarliga vrak i svenska vatten. Utredaren Fredrik Lindgren känner väl till Mundogas och bekräftar att vraket klassas som en akut miljöfara.

– Mundogas innehåller en okänd volym bränsle, olja i någon form, och ammoniak i olika tankar. Om, eller när, det läcker ut kan det skada havsmiljön och det är självklart inte bra.

Samtidigt vill han tona ner risken att ammoniakgasen ska utgöra någon fara för människor.

– Vi gjorde en undersökning 2021 och utifrån bilderna hänger ingen av ammoniaktankarna uppe i vattenmassan och håller på att lossna.

”Tar död på allt som andas”

Då Kustbevakningen undersökte vraket 2011 visade bilder från undervattensfarkosten att en tank svävade fritt ovanför två andra tankar. Men bedömningen var ändå att tanken nog inte skulle ”dra iväg”, enligt ett uttalande i Radio Uppland.

Claes Bergvall har inte mycket till övers för myndigheternas inställning. Mundogas måste bärgas eller saneras, menar han.

– Myndigheterna vet inte vad de håller på med.

– Oljan tar död på sjölivet, ammoniaken tar död på allt som andas.