Efter olägliga paketkaoset – DHL fungerar igen

Publicerad 2018-12-23

I går eftermiddag havererade logistikbolaget DHL:s system.

Inga ombud kunde logga in i applikationen – vilket gjorde att julklapparna frös inne mellan 16 och midnatt.

– Vi är otroligt ledsna att det här hände, det är snöpligt att det händer så nära jul, säger Jonas Lindell, vd för DHL i Sverige.

Två dagar före julafton hände det som inte fick hända.

Inget av DHL:s 1 600 utlämningsställen kunde lämna ut paket, eftersom de inte kunde logga in i applikationen som alla ombud använder sig av vid paketutlämning.

”Det var helt kaos”

En av de som larmade Aftonbladet var Arne Dahlberg från Saltsjö-Boo, söder om Stockholm.

– Det var helt kaos. Vi var 20 personer i kö i den lilla, lilla butiken. Paketen låg ju där, det var det som var mest frustrerande. Men det är bra att det fungerar i dag, säger Arne Dahlberg i Aftonbladet TV.

Felet uppstod klockan 16.08 på lördagseftermiddagen före jul.

– Vi har haft en otroligt stor styrka med folk under natten, det har varit en extremt prioriterad fråga. Vi satte alla krafter vi kunde på att lösa det här och fick igång saker och ting strax efter midnatt. Nu är allting som det ska, säger Jonas Lindell, vd för DHL.

”Helt bedrövade”

Vad som orsakade felet vet inte Jonas Lindell, närmare än att det var ett tekniskt fel.

Tror ni att det hade att göra med överbelastning?

– Vi tror inte det, de dagar vi har flest paket var kring Black friday och då har allt fungerat. Nu är det mindre paket, säger Jonas Lindell.

VD:n beklagar personligen till både kunder och ombud att systemen lade ner. Man kan anta att paketombuden fick en riktigt svettig lördagseftermiddag.

– Det klart att både ombud och kunder blir helt bedrövade. Vi vet inte hur många kunder som blivit drabbade och inte kunde hämta ut sina paket igår, det är naturligtvis oerhört tråkigt för dem, men de får en ny chans idag, säger Jonas Lindell, vd för DHL.

DHL hade under gårdagen problem med sitt paketsystem. Arkivbild.