Postnord varnar för våg av bluff-sms

avStaffan Dickson

Veckorna före jul skickas det hundratusentals paket varje dag.

Då varnar Postnord för en ny våg av bluffmeddelanden – som hamnar i samma sms-tråd som ens tidigare meddelanden från bolaget.

– Man får massor av konstiga grejer, men det där har jag aldrig varit med om, säger Anders Gustafsson, 36.

Dagarna före jul är årets mest intensiva period för Sveriges postoperatörer. Bara Postnord hanterar i snitt 600 000 paket per dygn. Många av dem ska till privatpersoner som får ett sms i sin telefon när paketet finns att hämta ut hos postombudet.

Men vissa av meddelandena kommer inte från Postnord – även om de ser ut att göra det.

1 av 2 | Foto: Privat
Skärmdump

”Vi har försökt leverera ditt paket men det saknas porto. Betala direkt här”, löd meddelandet som Anders Gustafsson, 36, fick på torsdagen. Sms:et var skickat från avsändaren Postnord och innehöll även en klickbar länk.

– Med tanke på att det är juletider väntar man på paket. Jag bor på Gotland och har familj i Göteborg. För bara några dagar sedan skrev min mamma att hon skickat ett paket till oss och att det står på mig, och när jag fick sms:et och det stod att det saknas porto tänkte jag att det ju har hänt någon gång tidigare och att man fått åka in till postcentralen och betala några kronor.

”Det jag reagerade på”

Meddelandet hamnade i samma tråd som Anders tidigare meddelanden från Postnord.

– Det var det jag reagerade på. Man får massor av konstiga grejer, men det där har jag aldrig varit med om, säger han.

– Men jag tyckte samtidigt att det såg lite konstigt ut, så jag klickade och då kom man till en sida som hette post-nord.com, alltså med bindestreck, och då tänkte jag att det inte var riktigt rätt.

Postnord undersöker

Postnord bekräftar att det rör sig om ett bluff-sms och varnar sina kunder för att klicka på länken. Företaget har även gått ut med en varning på sin Faceboksida.

– Det här bluff-sms:et – som ser ut att ha skickats från våra servrar, men som naturligtvis inte har gjort det – har vi känt till en kortare tid. Vi håller på att undersöka varför sms:et ser ut att ha skickats från oss, säger Julia Spector, presschef på Postnord.

Hon vill att kunder som får liknande meddelanden hör av sig till Postnord.

– Vi uppmanar alla som har fått det här sms:et att ta bort det på en gång utan att klicka på några länkar. Det är jättebra att man rapporterar in sådant här till oss, för vi ser det inte själva. Det är när kunderna kontaktar oss som vi blir uppmärksammade på det här och kan gå ut med varningar. Man kan gärna kontakta vår kundservice, antingen genom att ringa till den eller via Messenger på vår Facebooksida, säger Julia Spector.

– Och är man det minsta osäker på något sms som man har fått så uppmanar jag att man kontaktar vår kundservice, fortsätter hon.

Polisen: Lite snyggare

Jan Olsson, förundersökningsledare vid polisens nationella bedrägericenter, säger att bluff-sms:en är något bättre konstruerade än liknande bedrägeriförsök.

– Lite snyggare är det allt, men egentligen är det samma sak. De skickar något som ser ut att komma från någon som du har ett förtroende för. Klicka inte på något. I den bästa av världar ska du bara uppge dina kortuppgifter så att de kan stjäla dem, i den sämsta av världar klickar du på något som gör att du laddar ner en skadlig kod som gör att banditerna kommer åt alla dina konton och tömmer dem.

Så här tycker svenskarna om Postnord 00:42
ARTIKELN HANDLAR OM