Många bedrägerier utreds inte i Stockholm

TT TT

Publicerad 2018-12-11

Merparten av alla bedrägeribrott består av någon form av identitetsintrång. Arkivbild.

Polisens bedrägeriutredare i Stockholm går på högvarv. Anmälningarna strömmar in – med konsekvensen att mindre omfattande ärenden läggs på hög.

Antalet anmälningar har ökat med 15 procent sedan förra året. Stockholmspolisen tar emot 100–150 nya ärenden varje dag, och har 8 000 ärenden att hantera (ett ärende kan bestå av flera anmälningar).

"Samtidigt har resursläget varit ansträngt under hösten och vi har därför fattat det här beslutet", säger Jessika Nilsson, chef vid bedrägerisektionen vid Stockholmspolisen, på polisens hemsida.

Prioriteringsbeslutet gäller sedan oktober och fram till och med årsskiftet. Undantag från riktlinjerna kan göras om det anses motiverat.

"Beslutet betyder inte att vi inte utreder alla brott. Vi handlägger samtliga ärenden. Däremot betyder prioriteringen att det ibland kan ta längre tid innan vi utreder vissa ärenden", säger Jessika Nilsson på hemsidan.

Bevis hämtas inte in

Enligt Sveriges Radio Ekot innebär beslutet att bevismaterial i normalfallet inte hämtas in i ärenden som understiger 5 000 kronor.

Anmälningar som för tillfället lämnas utan åtgärd gäller vd-bedrägerier, mobiltelefonabonnemang, romansbedrägerier, utländska investeringsbedrägerier och tankkort.

Jessika Nilsson uppger för Ekot att dessa ärenden fortfarande ligger öppna och kommer att utredas så småningom. Hon lyfter fram den tunga arbetsbördan som följt på det stora inflödet.

– Så vi behövde hantera det här för att göra det bästa för målsägande men samtidigt ha en bra arbetsmiljö. Så det här var ett sätt att hantera det helt enkelt, säger hon till Ekot.

Ökning mot 2017

I oktober anmäldes 25 332 bedrägeribrott nationellt, fördelat på 15 638 ärenden. 6 084 av brotten anmäldes i polisregion Stockholm.

Jämfört med de första tio månaderna 2017 har anmälningarna i landet ökat med drygt 23 procent, enligt Nationellt bedrägericenters oktoberrapport.