Christine rasar – efter upptäckten i Zara-butiken

Uppdaterad 2018-08-13 | Publicerad 2018-08-10

En blåvit-randig skjortklänning – tillverkad för att se sliten ut.

Nu rasar kunder mot klädkedjan Zara, då plagget bär likheter med fångskjortorna som bars i tyska koncentrationslägren.

– Den klänningen skulle likväl kunna hänga i museet i Auschwitz, säger Christine Aveholt Franzén.

Bland nyheterna i Uppsalas Zara-butik hänger ett plagg som rönts stor uppmärksamhet i sociala medier de senaste dagarna.

När Christine Aveholt Franzén och hennes vän såg den slitna skjortklänningen reagerade de på ”0,3 sekunder”.

– Den var så himla lik kläderna som fångarna tvingades bära i koncentrationslägren. Vi båda två stelnade till och mådde illa på en gång, säger Christine.

Starka reaktioner

Eftersom Christine inte ville lägga skulden på butikspersonalen, postade hon istället bilden på Facebook och ställde Zara till svars.

Christine Aveholt Franzéns inlägg på Facebook.

Många reagerade starkt, och tyckte även de att designen var opassande.

– Jag har varit i flera koncentrationslägren och sett de här hemska plaggen. Den klänningen skulle likväl kunna hänga i museet i Auschwitz, säger Christine.

Zara har även tidigare kritiserats för klädesplagg som väckt anstöt. ”White is the new black”-tröjan som uppmärksammades av Daily Mail 2014.

Även väskan med en swastika på som togs ur sortiment 2007, och den blåvit-randiga barntröjan med en stor, gul ”judestjärna” som togs bort 2014.

Hoppas plagget plockas bort

Aftonbladet har sökt Zara för en kommentar, men efter en inledande telefon- och mejlkontakt har butikskedjan och moderbolaget Inditex inte svarat. En person på företaget bekräftar att kritik mot klänningen finns, men vill inte kommentera ytterligare.

Inte heller Christine Aveholt Franzén har fått svar, men hon hoppas att plagget försvinner ur sortimentet.

– Den borde tas bort helt. Om jag var jude hade jag inte velat se det här, det normaliserar morden på sex miljoner judar och romer.

Hon tror inte heller att Zara kan undgå att se den koppling som hon och flera andra gjort.

– Man måste se det. Det tar rätt lång tid från att designa en klänning tills den hänger i butik. Någon borde ha reagerat, säger Christine.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln