Starka reaktioner på SD-uttalande: ”Rå och oanständig rasism”

Uppdaterad 2019-07-16 | Publicerad 2017-11-26

Flera personer reagerar starkt på SD-ledamoten Martin Strids uttalande om att ”muslimer inte är fullt ut människor”.

Både inom och utanför hans eget parti.

”Denna öppna rasism är så rå och oanständig. Vad säger Jimmie Åkesson om den öppna rasismen i partiet?” skriver Annie Lööf på Twitter.

– Den här typen av värderingar är utbredda inom SD, även om det sällan uttrycks så här rakt, säger Liberalernas partiledare Jan Björklund till Aftonbladet.

Centerpartiets partiledare Annie Lööf menar att SD har återradikaliserats och kritiserar Martin Strid på Twitter.

– Den senaste veckan har Sverigedemokraterna visat att man har återradikaliserats – både i sin retorik och i sin ton – men de visar också att de svajar betänkligt i regeringsfrågan. De är lika stadiga som ett duschdraperi i synen på hur Sverige ska drivas framåt. Man kan inte förhandla med, samarbeta med eller göra sig beroende av Sverigedemokraterna, säger Lööf till TT.

Liberalernas partiledare Jan Björklund menar att uttalandet ger uttryck för värderingar som finns bland många inom partiet.

– Det är ett chockerade uttalande. Det är ren och skär rasism. Det problematiska är att den här typen av värderingar är utbredda inom SD, även om det sällan uttrycks så här rakt. Ledningen skulle inte uttrycka sig på det här sättet men det är de här värderingarna de bygger sin politik på – sedan tvingas de en gång i kvartalet utesluta någon som gått för långt i hur de säger det, säger Liberalledaren till Aftonbladet.

Partiet tar avstånd

Magnus Olsson, ordförande i medlemsutskottet anmälde under söndagen att Strids medlemskap skulle utredas. Efter kritiken har Strid avgått självmant.

– Det som Martin Strid sade om muslimer och islam är inte alls förenligt med vår politik eller hur vi uttrycker oss, säger Magnus Olsson till SVT.

– Min uppfattning är att hade jag varit Martin Strid hade jag lämnat partiet.

SD:s kulturpolitiska talesperson Aron Emilsson som var föredragande när inlägget gjordes säger till TT att han inte hört hela uttalandet men fått beta mer om det i efterhand.

– Det är ett ställningstagande och en argumentation jag tar avstånd ifrån.

– Det grundläggande människovärdet kan vi inte tumma på, det gäller oavsett om man är kristen eller muslim, säger Emilsson.

SVT diskuterar om sändningen ska plockas ned

Under söndagseftermiddagen låg sändningen fortfarande kvar på SVT Play men SVT diskuterar om klippet ska tas bort rapporterar TT. Detta eftersom tv-kanalen menar att det är oförenligt med demokratiparagrafen i radio- och tv-lagen som har en formulering om alla människors lika värde.

– Vi bedömer att det här uttalandet står i strid med yttrandefriheten, säger Hanna Dowling vid presstjänsten på SVT till Svenska Dagbladet.