Korkad algoritm skapar rykten om avlyssning

Boel Holm/TT

Publicerad 2019-10-27

Många användare gör tummen ner för Facebooks annonser. Arkivbild.

Du pratar med en kollega om krukväxter och strax efteråt dyker en annons för ett trädgårdsvaruhus upp i Facebookflödet. Hur vet Facebook vad du pratar om? Eller vet de verkligen?

Facebook har vid flera tillfällen avfärdat det ihärdiga ryktet att man avlyssnar användarna. Ändå dyker nya historier upp, som en digital råttan i pizzan-myt.

Måns Jonasson, digital strateg på Internetstiftelsen, har själv aldrig råkat ut för fenomenet och tvivlar på att det förekommer. Han tänker på det så kallade Baader-Meinhof-fenomenet – när någon som hört talas om något nytt genast stöter på det igen, ofta flera gånger.

– Jag undrar om det är något som verkligen händer, eller om det är något som folk upplever för att de råkar se reklam just för att de tidigare pratat om det.

Analysera trafik

Han ger två skäl till varför han inte tror att Facebook avlyssnar våra samtal. Det ena är att det skulle innebära att man skickar enorma mängder data.

– Det skulle vara ganska lätt för en nätverkstekniker att analysera trafiken som går mellan telefonerna och se att det skickas data hela tiden.

– Sedan tror jag inte att de skulle våga avlyssna utan att berätta det, speciellt efter den senaste tidens integritetsskandaler.

I den mån det händer har det helt andra orsaker. Utifrån data som vi lämnar ifrån oss med telefonerna kan algoritmerna dra slutsatser som är rätt långsökta, men kan ge intryck av att någon tjuvlyssnat på våra konversationer.

– Om man sitter på en arbetsplats och kollegan googlat på en sak, så kan Facebook förstå att vi är olika användare, men ser att vi kommer från samma IP-adress. För algoritmen är det då rimligt att tänka att om person A är intresserad av något så är person B också det.

Dum algoritm

Samma sak med positionsdata. Facebook kan se att två användares telefoner varit på samma plats vid samma tillfälle och om den ena letat efter information om till exempel barnkläder gissar algoritmen att den andra kanske också är intresserad av det. Kanske inte så supersmart som vi inbillar oss.

– Jag tror att algoritmen helt enkelt är lite dummare än vad vi tror.

Måns Jonasson tycker att det är problematiskt att algoritmerna som styr annonseringen är så pass slutna att man inte vet exakt varför man får se annonser i flödet.

– Just att man inte vet riktigt hur det funkar tror jag också späder på att man känner sig ännu mera förvirrad.

Även om Facebook inte lyssnar på våra konversationer ser han det ändå som positivt att folk funderar på det.

– Jag tycker inte att man ska vara orolig, men jag tycker absolut att man ska var kritisk och ifrågasättande och vilja veta mer.Det är bara genom att ställa krav på de här företagen som de kommer att dela med sig av hur det fungerar.