Elektriska prylar går sönder allt snabbare

avEbba Thornéus

De elektriska prylar vi använder i våra hem tillverkas för en allt kortare livslängd, vilket ger stor påverkan på miljö och klimat.

Det visar en ny granskning av Sveriges Radio.

Bland annat gick en kaffebryggare från Electrolux sönder efter bara ett drygt år.

I Sverige har priserna på hushållsapparater sjunkit med en femtedel sedan millennieskiftet.

Även runtom i Europa råder en stor prispress, vilket får många tillverkare att välja billigare och sämre material. 

I Sveriges Radios program ”Prylarnas pris” hävdar nu forskarna att allt fler produkter har passerat en gräns när kvaliteten blir lidande, och att ju kortare tid vi använder våra elektroniska apparater, desto fler måste tillverkas. Något som påverkar miljön och klimatet negativt.

1 av 2 | Foto: FREDRIK SANDBERG/TT
Ju kortare tid vi använder våra elektroniska apparater, desto fler måste tillverkas. Det påverkar miljön och klimatet negativt.

Designas för kortare användningstid

– Fler och fler produkter designas för en kortare användningstid och det är definitivt inte bra, säger Siddahart Prakash, senior researcher på forskningsinstitutet Öko-Institut i tyska Freiburg.

Enligt programmet vill företagens ingenjörer ofta göra produkter med högre kvalitet, men stoppas av marknadsavdelningar som vill ha billigare material, även om livslängden går ner.

Markus Hammar berättar i ”Prylarnas pris” att han köpte en ny kaffebryggare från Electroluxs lågprissortiment som gick sönder efter ett drygt år.

Han köpte då en ny, likadan modell, som även den gick sönder.

”Nu får det vara nog”

– Det är ju frustrerande. Två maskiner får exakt samma fel efter ungefär lika lång tid. Då kände jag att två gånger får vara nog, säger Markus Hammar i programmet.

Svenska Electrolux, som är en av världens största tillverkare av hushållsapparater, säger till SR att man alltid försöker tillverka sina produkter med en lång livslängd, även lågprissortimentet, men att det fanns en period för drygt tre till fem år sedan, då man hade kvalitetsproblem.

Trots det vittnar kunder om liknande problem med produkter köpta ur Electrolux lågprissortiment även efter den perioden, vilket företaget inte har någon information om.

ARTIKELN HANDLAR OM