"Facebook är desperata"

Uppdaterad 2019-07-25 | Publicerad 2012-06-04

Aktien fortsätter störtdykningen på börsen

Den hårt ansatta Facebookaktien fortsätter att störtdyka.

Och i dag släppte företaget nyheten att man slopar 13-årsåldersgränsen på sajten.

– Det är ett tecken på att de är desperata, säger Claes Hemberg, aktieexpert på Avanza.

Facebookaktien var på måndagseftermiddagen värd 27,45 dollar, drygt 207 kronor. Det innebär att aktien på bara två veckor tappat cirka 28 procent av värdet. När den släpptes den 18 maj kostade den 38 dollar.

I ett försök att nå fler användare meddelade Facebook i dag att man vill slopa åldergränsen på 13 år sajten har. Syftet är att tjäna mer pengar och vända kursfallet på aktien.

"Vill ha godis i påsen"

Men åtgärden sågas av börsexperterna.

– När man börsnoterar ett företag vill man ha godis i påsen som man kan vifta med om aktiekursen faller, och det är det Facebook gör nu. Det är ett rop i skogen på att man vill tjäna pengar på barn. Men jag tycker i stället att det är ett tecken på att de börjar bli desperata, och det skulle nog vem som helst bli om man var ansvarig för att världens största börsnotering floppat, säger Claes Hemberg, sparekonom och aktieexpert på Avanza.

Enligt honom kan Facebookraset pågå under lång tid.

– Det är fortfarande inte någon som vet hur företaget ska kunna tjäna pengar. Jag tror att aktien kan falla till cirka 15 dollar innan den stabiliserar sig, säger han.

Jämförs med Teliaaktien

I USA har lanseringen av aktien fått hård kritik och många privatsparare har fått se sina livsbesparingar försvinna i raset.

I Sverige har antalet privata köpare av Facebookaktien varit relativt liten – cirka 1 500 svenska sparare köpte Facebookaktien när den släpptes. Inga nya köpare har tillkommit sen dess.

Och nu jämförs nu Facebook-floppen med Teliaaktien som floppade när den släpptes 2000.

– Drömmen om ett bolag som tjänar hur mycket pengar som helst kommer ofta. Telia var en folkaktie som många pratade upp och som sågs som ohotad, men företagets glansperiod var förbi och konkurrenterna tog större plats. Samma sak är det med Facebook, många it-analytiker spår att Facebooks topp är förbi, säger Claes Hemberg.

Följ ämnen i artikeln