Volvo Cars återkallar 736 000 bilar

”Fel på mjukvaran i autobromssystemet”

Uppdaterad 2020-03-16 | Publicerad 2020-03-14

Volvo Cars återkallar över 700 000 bilar på grund av fel i autobromssystemet.

Bilarna är identifierade och alla kunder kommer få ett brev inom kort.

– Mjukvaran gör att bilen inte alltid autobromsas som den ska, säger Stefan Elfström, presstalesperson vid Volvo Cars till Aftonbladet.

Felet som har identifierats nyligen finns i supportsystemet som brukar kallas autobromsen. Det är ett system som automatiskt går in och bromsar bilen när föraren är ouppmärksam och inte bromsar själv.

Vid vissa specifika omständigheter bromsar inte bilen som det är tänkt.

– Därför kallar vi in de här bilarna, säger Stefan Elfström. Vi kommer kontakta alla kunder med brev och be dem kontakta sin verkstad för att få mjukvaran uppdaterad i bilarna.

– Viktigt att påpeka är att bilens alla andra säkerhetssystem, inklusive de vanliga bromsarna, fungerar helt felfritt. Bilarna är säkra att köra.

Vissa temperaturer

På fråga under vilka omständigheter som autobromsen kan fallera uppger Stefan Elfström att det kan ske under specifika temperaturintervall och i vissa situationer mot vissa mål.

– Då triggas inte systemet som det ska.

Stefan Elfström uppger att det inte finns några kända incidenter eller olyckor trots det stora antalet bilar det gäller.

– I Sverige har vi 66 000 bilar, och globalt är det 736 000 bilar.

De aktuella bilarna är tillverkade mellan januari 2019 och mars 2020. Modellerna som berörs är XC40 och samtliga bilar i 60- och 90-serierna.

– Mjukvaran gör att bilen inte alltid autobromsas som den ska, säger Stefan Elfström, presstalesperson vid Volvo Cars till Aftonbladet.

Upptäcktes i Danmark

Den danska bilorganisationen FDM upptäckte felet vid omfattande tester, enligt Expressen som först rapporterade om återkallelsen. Enligt FDM kan problemet med autobromssystemet härledas till en temperatursensor som är placerad i vindrutan och intill en kamera. Volvo har sedan analyserat detta tillsammans med sin leverantör och kunnat bekräfta felet.

Hur kunde bli så här?

– Det beror på att bilarnas hårdvara uppdaterades under bilens livscykel och mjukvaran uppdaterades inte, säger Stefan Elfström. Mjukvaran blev då inte kompatibel med den nya hårdvaran.

En uppdatering tar 20–30 minuter på verkstaden.

Följ ämnen i artikeln