Tobias ilska – efter porrfyndet på Pressbyrån

Porrtidningar placerade på golvnivå: ”Vi kommer åtgärda det”

Uppdaterad 2019-05-07 | Publicerad 2019-05-06

Tobias Schelin, 33, besökte Pressbyråns butik på Östersunds central när han helt plötsligt fick syn på porr.

– Det är förjävligt att det får visas så pass öppet och speciellt där barn kan se tidningarna. Det är inte ett budskap barn borde exponeras för, säger han.

Tobias Schelin, 33, var på genomresa i Östersund när han stannade förbi Pressbyrån på centralstationen.

Inne i butiken fick han till sin förvåning syn på en sektion tidningar med pornografiskt innehåll – placerad på golvnivå.

– Det är så pass synligt att även barn kan läsa och ta del av budskap som inte är okej, säger Tobias.

”Festen slutade med gruppsex”

Tidningarnas omslag innehåller pornografiska bilder som i sig inte är synliga såvida man inte plockar upp en tidning. Men rubriker som ”Tjejerna älskar gangbang”, ”Milfarna vill ha allt och lite till” och ”Fest slutade med gruppsex” är fullt synliga för förbipasserande.

– Jag tycker att Pressbyrån borde fundera på hur de hanterar pornografiska tidningar. Det är förjävligt att det får visas så pass öppet och speciellt där barn kan se tidningarna. Det är inte ett budskap som barn ska exponeras för, säger Tobias och fortsätter:

– Ska Pressbyrån verkligen tjäna pengar på de här typerna av tidningar? Vill man ha kvar pornografin kanske man kan fundera över var man placerar dem.

Pressbyrån: Blivit fel här

När Aftonbladet kontaktar butikschefen för att fråga om deras utbud blir vi hänvisade till Pressbyråns kommunikationsavdelning – då butiken på Östersunds centralstation uppger att de som enskilda franchisetagare inte styr över sortimentet.

Enligt kommunikationschef Lennart Schultz är Pressbyråns gemensamma policy att inte censurera material som inte strider mot lagstiftning. Dock finns det riktlinjer för hur tidningar med pornografiskt innehåll ska placeras i de butiker som väljer att sälja dem.

– Att sälja den typen av tidningar är upp till varje enskild franchisetagare och det är framförallt kundernas efterfrågan som styr det valet, sen så har vi regler för hur de får visas. Säljer man erotik ska den placeras högst upp i hyllorna och täckas med plexiglas, säger Schultz.

Kommunikationsavdelningen har varit i kontakt med butiken som gemensamt beslutat om att ändra placeringarna av tidningarna.

– Just den här specifika butiken har handlat fel och vi kommer åtgärda det inom kort, säger Schultz.

Följ ämnen i artikeln