Ny våg av bluffsamtal från Somalia

Uppdaterad 2018-06-04 | Publicerad 2017-05-27

Runt om i landet har personer ringts upp av telefonnummer som börjar på +252, Somalias landsnummer.
– Vår och polisens rekommendationer står fast, ring inte upp om du har ett missat samtal, säger Marcus Haglund på Telias presstjänst.

Flera läsare har hört av sig om misstänkta bluffsamtal från Somalia, det varnas även på sociala medier och nu går även polisen ut och varnar.

Johan Nenzén från Uppsala är en av de som har blivit uppringda.

– Både jag, min svärfar och en kompis som är här på besök har blivit uppringda det senaste dygnet. Ingen av oss har svarat eller ringt upp telefonnumret, men jag misstänker att det skulle bli extremt dyrt om vi skulle ringa tillbaka, berättar Johan Nenzén som vill varna allmänheten.

Ett tiotal samtal till polisen

Polisens kontaktcenter har tagit emot ett tiotal samtal på fredagskvällen och lördagen. Ingen av de som har ringt in till polisen har svarat på de okända utlandssamtalen, och vet inte heller vilka det är som ringer.

Polisen väljer ändå att uppmärksamma att det kan vara någon form av bedrägeri.

Telia hade inte tagit emot några samtal från kunder på lördagen.

– Det kan vara så att folk blivit vana vid fenomenet att de inte ringer in om det längre, säger Marcus Haglund, Telias pressjour.

På söndag morgon vaknade däremot ännu fler till missade samtal från Somalia på sina mobiler. På appen Truecaller, som filtrerar bort oönskade samtal och där användare kan varna för nummer, hade 10 000 rapporter skrivits på bara ett av de misstänkta bluffnumren.

På söndagen hade även Telia hade tagit emot samtal.

- Vi har tagit emot samtal från våra kunder som blivit uppringda av olika nummer från Somalia, säger Marcus Haglund på söndagen.

”Ring inte upp”

Polisen uppmanar på sin hemsida att man varken ska svara eller ringa tillbaka till okända utlandsnummer om man inte förväntar sig ett samtal.

– Vår och polisens rekommendation står fast, ring inte upp om du har ett missat samtal från utlandet, säger Marcus Haglund.

Om man däremot svarar på samtalet så ska kunden inte kunna debiteras, säger Marcus Haglund.

– Kunden blir betalningsskyldig om den ringer upp, men inte om man tar emot ett samtal.

Hur har ni hanterat de ärenden som ni tagit emot tidigare?

– Kunden är alltid skyldig att betala fakturan men vi brukar ha ett individuellt samtal med de som drabbas.

Telia polisanmäler de ärenden där de misstänker bedrägeri.

Följ ämnen i artikeln