Frederik skållades när låst termos öppnade sig

Publicerad 2018-06-17

Den låsta termosen började plötsligt spruta ut hett kaffe över Frederik Garléns hand.

Det resulterade i andra gradens brännskador.

– Tänk om ett barn hade fått kaffet över sig, säger Frederik Garlén.

Under den senaste veckan har Frederik Garlén, 44, behövt besöka sjukhus två gånger, han har fått andra gradens brännskador och kommer troligtvis att få ärr på ena handen för resten av livet.

Olyckan skedde andra gången Frederik Garlén använde sin nya termos från Dollarstore i Västervik. Frederik Garlén hade förberett kaffe inför en båttur när olyckan inträffade.

– Jag hade kokat kaffe på spisen och fyllde termosen halvt och låste den. Jag skulle lyfta den från ett bord till en väska, då kom kokande kaffe ut som en vulkan, berättar Frederik Garlén.

Fick brännskador

Frederik Garlén skyndade sig att kyla ned handen, som hade träffats av kaffet, med kallt vatten.

– Handen blev lila och svart. Jag avvaktade en dag och tänkte att det kanske skulle bli bättre, men nästa dag såg huden värre ut, säger Frederik Garlén.

Han åkte in till sjukhuset, fick bandage och fick först veta att han hade första gradens brännskador.

– Men sedan blev det värre igen. När jag skulle byta bandage så hade det fastnat i såret så att hud föll av när det togs av. Jag åkte in till sjukhuset igen och då sa de att jag hade fått andra gradens brännskador och att det skulle ta en månad att läka. Läkarna säger att jag kommer få ärr och en annan färg på huden.

”Sommaren förstörd”

Frederik Garlén berättar att han inte får bada på en månad.

–  Sommaren är förstörd. Läkarna säger att jag absolut inte får bada. Jag har inte kunnat jobba heller eftersom jag jobbar med händerna.

Frederik Garlén skrev till Dollarstore i fredags och i lördags. 

– Jag har inte fått något svar än och jag vill veta vad de tänker och tycker. Jag tycker att de kunde ta bort termosen från sortimentet. Det är ju en sådan grej man tar med sig i båten eller till stranden med barnen, tänk om ett barn hade fått kaffet över sig.

Bent Holm, vd på Dollarstore, säger att han kommer ta tag i Frederik Garléns ärende när han kommer tillbaka till jobbet på måndag.

– Det låter inte alls bra och man ska såklart inte ha en sådan upplevelse. Det är första gången jag hör om att det här har hänt med den termosen, säger han.

”Kommer se över vad som hänt”

– Jag får alla ärenden men har inte hört om det här. Om han skrev till oss sent på fredagen så kan det vara därför. Men klockan åtta på måndag morgon kommer jag att se över vad som har hänt och ta hand om det, fortsätter Bent Holm.

Brukar kunder få tillbaka pengarna när sådant här händer?

– När sådana här saker händer ger vi såklart pengarna tillbaka. Vi ser gärna också att vi får in produkterna till oss så att vi kontrollera om något är fel på dem.

Kommer termosen vara kvar i sortimentet om det visar sig att fler råkat ut för samma sak?

– Generellt om vi är osäkra på kvalitén i en produkt så tar vi naturligtvis ut produkten ur sortimentet, säger Bent Holm.