Plötsliga värmen skapar risk för slukhål

Publicerad 2018-04-23

Ett djupt slukhål har uppstått på E4 utanför Nyköping – och ett annat på E16 i Dalarna.

Trafikverket uppmanar trafikanter att hålla utkik efter hål och tjälskador.

– När det går från fruset och hårt till 25 grader varmt så händer det saker i naturen och marken, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Fredagen blev en rekordvarm aprildag då södra och mellersta Sverige åtnjöt temperaturer kring 25 grader.

Risk för tjälskador och hål

Men vägarna kan ta stryk av den snabba omställningen från vinterväder till sommar.

– Det är allt från tjälskador till att det blir en förflyttning av materialet under vägytan, och när den tunga trafiken då kör på vägarna och sätter igång vibrationer kan det plötsligt uppstå ett hål, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Två hål på stora vägar

Vid vägrenen på E4 i södergående riktning utanför Nyköping arbetar Trafikverket under måndagsförmiddagen med att täppa igen ett slukhål. Hålet är så djupt att en vägarbetare som hoppat ner i hålet nästan inte syns, visar bilder.

I lördags uppstod ett slukhål på E16 två mil öster om Falun. Trafikverket arbetar ännu med att täppa igen det två gånger tre meter stora hålet, som också det låg i vägrenen.

– Det som är lite lurigt just nu är att uppe i Dalarna är det fortfarande kyla. Det är svårt att göra reparationer när det fortfarande är vinterklimat till och från, säger Bengt Olsson.

”Vatten är vägarnas fiende”

I Falun uppgav Peab för Dalarnas tidningar att hålet uppstod för att de enorma vattenmängder i skogen, som underminerat marken .

”Vatten är vägarnas värsta fiende”, skriver Trafikverket på sin hemsida i en text där man informerar om riskerna. När snön smälter och stora vattenmängder forsar fram riskerar det att underminera eller spola bort vägar, skriver Trafikverket.

SMHI varnar även för höga flöden i mellersta Sverige. I Gävleborg är nivån klass 3 det vill säga extremt höga flöden.

Vattnet är på en nivå som uppkommer i snitt vart femtionde år, enligt SMHI.

Kan man säga att det är säsong för slukhål?

– När det går från fruset och hårt till 25 grader varmt så händer det saker i naturen och marken.

– Jag tror inte man ska överdramatisera detta, det är väldigt ovanligt att det blir några jättehål som förorsakar olyckor. Däremot är vi väldigt tacksamma om det är fler som är tacksamma ute på vägarna, då tar vi gärna in upplysningar till vårt kontaktcenter så att vi kan vara snabbt ute på plats och reparera, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Följ ämnen i artikeln