Presentkort ska rädda Malmörestauranger

Publicerad 2020-03-20

MJ’S är en av alla Malmörestauranger som hoppas att digitala presentkort ska bli räddningen.

De tuffa tiderna för hotell- och restaurangnäringen innebär kreativa lösningar.

I Malmö har en sajt som säljer digitala presentkort startats.

Samtidigt riktar ESS Group in sig på speciella presentkortserbjudanden.

– Det är för att rädda våra vattenhål i Malmö, säger Nino Subotic, som ligger bakom hemsidan Your Local Hero.

Aftonbladet rapporterade på fredagsmorgonen om restaurangkrisen i Malmö. Coronaviruset har fått omsättningen att störtdyka runt om på landets matställen och krogar. En vilja att bidra i de tuffa tiderna är också vad som ligger bakom sajten ”Your Local Hero”.

På torsdagen satt Nino Subotic och Johan Craaford Larsen och funderade på hur de kunde hjälpa till. Ett dygn senare har de, med god hjälp av vännerna Timo Engelhardt och Rikke Koblauch som snabbt var med på tåget, lanserat sin nya sajt.

Genom att sälja digitala presentkort till restauranger i Malmö vill man kortsiktigt hjälpa dem med likviditeten.

– Vi identifierade att folk vill hjälpa till men inte gå på restaurangerna. Många restauranger har fysiska presentkort men när folk inte går in mer tänkte vi att vi kan hjälpa dem, säger Nino Subotic.

Tio restauranger hittills

Ett tiotal restauranger, krogar och kaféer i såväl Malmö som Helsingborg samlades på kort tid ihop och på fredagseftermiddagen lanserades sajten. Privatpersoner köper då ett presentkort som de senare kan använda på just det ställe de valt att hjälpa.

– Nu när det bara är massa negativa nyheter ville vi göra något där vi ville bidra till samhället, till communityn, säger Nino Subotic.

Gänget bakom hemsidan har stora erfarenheter av att bygga digitala tjänster och genom att använda sig av befintliga tjänster och göra en enklare hemsida kunde man snabbt få igång projektet som uppskattats av de restaurangägare som hittills involverat sig.

Att arbeta med presentkort för att rädda besöksnäringen är även någonting som ESS Group riktat in sig på. Bolaget som äger såväl MJ’S i Malmö som Ystad Saltsjöbad och Villa Strandvägen i Ystad har lanserat ett ”Dubbelt upp presentkort”. Kunder får då ett presentkort värt dubbelt så mycket som man betalar för det.

Nino Subotic ligger bakom idén att stötta sin favoritrestaurang i Malmö med ett digitalt presentkort.

”En fantastisk respons”

– Vi tar mycket stryk och kämpar för att överleva i en bransch som historiskt sett inte haft jättebra lönsamhet eller buffert för att överleva. För vår del och för våra kollegor i branschen handlar det om att ha likviditet för att kunna betala löner och hyror, säger Jonas Stenberg, VD för ESS Group.

Likt Nino Subotic vittnar han om ett varmt mottagande.

– Det är fantastiskt att de som gillar våra ställen och trivs där kan köpa presentkort nu så att vi kan få in lite kapital för att överleva. Sen ger vi tillbaka dubbelt så mycket i värde längre fram. Det är syftet med det.

– Vi har fått en fantastisk respons och jag är ödmjuk och glad för alla varma människor som erbjuder sig att hjälpa till. Framförallt för alla som skriver så mycket varma saker. Det ger lite hopp här i mörkret.

Ideellt arbete

För ESS Group har krisen inneburit att man tillfälligt fått stänga sina hotell i Norge och Danmark och man har blivit tvungna att permittera medarbetare.

Hos Your Local Heros grundare hoppas man i sin tur att presentkorten ska förhindra konkurser i Malmös krogvärld.

– Det är för att rädda våra vattenhål i Malmö, säger Nino Subotic.

Your Local Hero är ett ideellt initiativ som enbart tar ut några enstaka procent av restaurangerna för att kunna täcka transaktionskostnaderna i sina betallösningar.

Teamet bakom Your Local Hero när de byggde hemsidan.