Nära 25 000 personer kan ha fått fel ersättning

Uppdaterad 2018-08-28 | Publicerad 2014-05-12

Arbetsförmedlingens fel i administrationen har lett till att tusentals personer kan ha snuvats på rätt ersättning.

Uppåt 25 000 personer kan vara drabbade.

Men den som vill få ut rätt summa pengar måste själv begära en utredning.

En brist i Arbetsförmedlingens administration har lett till att en stor grupp arbetslösa inte registrerats hos Försäkringskassan när de deltagit i något av Arbetsförmedlingens program.

Enligt uppgifter från Försäkringskassan rör det sig om uppåt 25 000 personer de senaste två åren, som inte kunnat söka aktivitetspengar för det program de varit involverade i.

Det rör sig om arbetslösa personer som bland annat i stället haft rehabiliteringsersättning, sjukersättning eller försörjningsstöd.

– Det är ett visst antal personer som haft rätt att ha aktivitetsstöd men istället haft en annan typ av ersättning. De har alltså haft en ersättning som antingen legat lägre, i paritet eller strax över aktivitetsersättningen, men vi har inte kunnat utreda om de också skulle haft rätt till aktivitetsstöd eftersom vi inte fått information om de ärendena, säger Joakim Jarnryd, verksamhetsområdeschef för sektionen Ny i Sverige eller arbetssökande på Försäkringskassan.

”Ingen enskild medarbetare”

Arbetsförmedlingen beslutar, när en arbetslös person placeras i ett arbetsmarknadspolitiskt program, om personen också har rätt till att söka aktivitetsstöd. Därefter är Försäkringskassan den myndighet som betalar ut pengarna. Men för uppåt 25 000 personer har alltså beslutet aldrig kommit till Försäkringskassan. Och det gäller bara de senaste två åren.

– Det är en salig röra. Myndighetssverige får inte slarva så mycket att man som privatperson får fel ersättning oavsett hur man gör, säger en handläggare.

Generaldirektören på Arbetsförmedlingen, Mikael Sjöberg, berättar att felet funnits i systemet sedan 1999, men att man valt att inte söka efter drabbade mer än två år tillbaka i tiden eftersom personuppgifter gallrats ut.

Felet är inte någon enskild medarbetares, berättade han i ett internt meddelande till myndighetens anställda. Det är en rutin som varit fel sedan 14 år tillbaka.

– 1999 gjorde man en informell överenskommelse mellan Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan, troligen i syfte att förenkla för kunderna och myndigheterna. Men, då gjorde man ett tydligt fel och det var att man inte följde regelverket.

Han medger också att det blir komplicerat att korrigera felet i efterhand. Alla de 25 000 personer som kan vara drabbade kommer att få ett brev hem inom kort.

Generös hållning

Den som vill få utrett om rätt pengar har betalats ut måste nämligen själv anmäla att frågan ska undersökas. Och risken finns då att en person, fast den inte fått aktivitetspengar, kan bli återbetalningsskyldig för andra bidrag som betalats ut, som bostadsbidrag, som baseras på inkomst.

Eventuella korrigeringar i belopp är det Försäkringskassan som får utreda.

– Om kunden begär att få sitt ärende utrett blir det vi som gör tillägg eller lämnar återbetalningskrav, säger Joakim Jarnryd.
Om det är människor som främst kommer att få tillbaka pengar eller krävas på pengar kan han inte svara på.

– Men vi har från Försäkringskassan sagt att vi kommer att ha en generös hållning till de personer som vill ha saken utredd. Så långt vi kan kommer vi att efterskänka eventuella återkrav.
Hur mycket pengar det handlar om som arbetslösa kan få utbetalt eller återkrävas på kan han inte svara på. Aktivitetsstödet varierar mellan ungefär 200 till över 600 kronor per dag beroende på vilken kategori en arbetslös person tillhör. 

Hur länge har ni känt till felet?

– Inte så länge, men sedan vi fick veta det har vi rättat i systemet.

Litar ni på att Arbetsförmedlingen gör rätt nu?

– Ja, det gör vi fullt ut. Vi har haft ett gott samarbete för att lösa det här.