Oklart hur konflikt påverkar flygen

Publicerad 2016-02-25

Cirka 900 piloter drogs vid midnatt in i en konflikt om kollektivavtal.

Men just nu är det oklart i vilken omfattning det påverkar resenärer på svenska flygplatser.

Striden mellan Svensk Pilotförening (SPF) och bemanningsföretaget Global Employer Company (GEC) gäller kollektivavtal för piloterna hos de senare. GEC hyr ut personal till den brittiska lågprisflygjätten Flybe, som i sin tur anlitas av SAS.

SPF-medlemmarna i GEC lägger ned arbetet under torsdagar, söndagar och måndagar, enligt den nya konfliktåtgärden, som följer på resultatlös medling och en övertidsblockad som har pågått en vecka. I dag ställs sex SAS-avgångar in mellan Arlanda och Ronneby, Åbo och Vasa.

Svår överblick

Det blir även sympatiåtgärder som omfattar cirka 900 piloter på sex andra flygbolag som bland annat innebär de en blockad mot övertidsarbete och arbete på lediga dagar.

Vad det innebär för resenärer på svenska flygplatser kan Swedavia, som driver de större flygplatserna i Sverige, inte svara på ännu.

– Vi har lite svårt att överblicka exakt hur det påverkar, säger Henrik Kelfve vid Swedavias pressjour till TT på torsdagsmorgonen.

– Konflikten är ju något komplicerad och vi vet inte om flygbolagen kan ta in annan personal som går på ett annat avtal.

Två av bolagen – Malmö Aviation och Apollos charterflygbolag Novair – har meddelat att deras flyg kommer att avgå som planerat. Ett tredje, Tuifly, påverkas inte på torsdagen, men kanske framöver.

– Vi kommer att se till att våra kunder kommer dit de ska. Effekten kan bli att det kan bli förseningar, säger Leyla Öfwerström, pressinformator på Tuiflys ägare Fritidsresor.

Inget kollektivavtal

Som motåtgärd till sympatiåtgärderna har arbetsgivarparten Svenska Flygbranschen varslat om lockout för SPF:s medlemmar från och med lördag.

GEC har inget kollektivavtal för piloterna. Förutom att löner och andra villkor ska fastställas, är en stöttesten för SPF när, var och hur ofta piloterna ska äta.

– Som det är nu har GEC möjlighet att schemalägga dem upp till 13 timmars tjänstgöring med en enbart en kort matrast på 20 minuter under flygning, säger SPF:s förhandlingschef Tommy Larsson.

SPF kräver att piloterna åtminstone ska kunna äta ett varmt mål mat om dagen efter fem, sex timmars tjänstgöring.

– Och det ska vara en regelrätt matrast på marken, säger Tommy Larsson.

TT

Följ ämnen i artikeln