Kickis resa skulle ta fem timmar – har tagit två dygn

Uppdaterad 2018-08-10 | Publicerad 2018-08-09

Efter ett besök i Finspång skulle Kicki Nyberg Roos, 42, åka hem till barnen i Harmånger.

I tisdags klev hon ombord tåget i Norrköping – men hon har ännu inte kommit fram.

– Även om det blir problem så ska man kunna sköta det lite bättre.

I år bröt den svenska sommaren traditionen med regniga dagar och har i stället levererat extremvärme. Det har helt enkelt inte undgått någon att det här året kännetecknas sommaren av torka, skogsbränder, vattenbombsplan och solkurvor och åskblixtrar som ställer till det i tågtrafiken.

En av de som drabbats i tågtrafiken är Kicki Nyberg Roos. De tre senaste dagarna har elfel och försenade tåg avlöst varandra.

Elfel orsakar missade anslutningar

Kicki Nyberg Roos.

I tisdags skulle Kicki åka från sin pojkvän i Finspång i Östergötland och hem till Harmånger i Nordanstigs kommun. 14.36 gick tåget från Norrköping och resan skulle ta fem och en halv timme – men ännu har hon inte kommit fram.

Problemen började med ett elfel mellan Katrineholm och Flen.

– Jag insåg ju att ju mer tiden gick desto mer blev sannolikheten att hinna med anslutningståget i Sala och Uppsala minimal, säger Kicki.

Kicki bokade om sin resa, pojkvännen hämtade henne och dagen efter henne gjorde hon ett nytt försök. Men då var det fel, igen.

– Då skulle jag få en ersättningsbuss från Katrineholm till Sala, men det tog två timmar innan den kom och resan tog tre timmar till Sala. Då insåg jag att även om jag skulle hinna med det sista nattåget från Uppsala skulle jag komma fram till Hudiksvall 01.50 och då har bussarna slutat gå, så jag skulle inte kunna komma hem till Harmånger.

Restiden: 51 timmar

Kicki övernattade hos sin syster och gjorde ett nytt försök i morse. Tåget som skulle ta henne från Sala skulle avgå 07.38 – men blev inställt. SJ erbjöd henne då en taxi – som inte dök upp.

– Till slut kom taxin 08.40 så då kom jag för sent till mitt anslutningståg från Uppsala. Nu har jag till slut hamnat i Gävle.

Vid 16-tiden kommer Kicki att lämna Gävle i en ersättningsbuss och om allt går enligt plan är hon framme 17.40. Då har hennes resa tagit 51 timmar.

Hur mår du?

– Just nu är jag lite hungrig och trött. Jag har inte ätit sen klockan ett i går. Jag längtar hem till mina barn som jag skulle ha hämtat i tisdags kväll, säger Kicki.

Ska fira med barnen

Trots att Kicki inte fått någon mat av SJ förstår hon att de gör sitt bästa.

– När jag ringer SJ får jag prata med en ny handläggare varje gång. De gör ju sitt bästa – de är jättetrevliga – men eftersom ingen har en helhetsbild av hur min resa har varit försöker de bara göra sitt bästa för att fixa andra ersättningar, och det har ju gått som det har gått.

– Det har ju varit mycket strul, men det är lite väl. Även om det uppstår problem så ska man kunna sköta det lite bättre.

Hur ska du fira när du kommer hem?

– Jag ska hämta mina barn och kramas med dem i soffan, och kanske beställa en pizza.

”Tiotusentals kunder behövde hjälp”

När Aftonbladet når SJ känner de inte till Kickis specifika fall, men anser att de inte kunde göra annorlunda.

”Under tisdagen och onsdagen var det enormt stora störningar och stora delar av järnvägssystemet påverkades. Det innebar att vi hade stora utmaningar att ta hand om tiotusentals kunder som behövde hjälp. Vi gjorde insatser och informerade både resenärer som redan satt ombord, de som skulle resa senare under dagen och de som stod på stationer. Vår kundservice hanterar inkommande ärenden i den ordning de kommer in,” skriver Agnes Hägg, presstalesperson vid SJ, i ett mejl till Aftonbladet.