Henrik tröttnade på kundernas bemötande

Publicerad 2019-04-04

Den före detta butiksanställde Henrik Pettersson, 27, har tidigare vittnat om kunders brist på respekt. Efter över tio år i branschen tröttnade han – och sa upp sig, rapporterar GT.

– Problemet har eskalerat under åren, säger han till Aftonbladet.

”Kunderna ser oss som maskiner utan känslor”. Det var rubriken för den insändare som Henrik Pettersson, från Årjäng, fick publicerad i medlemstidningen Handelsnytt för två år sedan. I texten skrev han om kundernas ”avsaknad av respekt” och att många inte ens hälsar på den som sitter i kassan.

– Folk var inte hyggliga över huvud taget. De såg en som en inventarie snarare än en människa, säger Henrik Pettersson.

Vidare vittnade han om varuberg på kassabandet, halvätna chokladkakor och öppnade läskflaskor.

Ska bli lärare

Nu rapporterar GT att han till slut tröttnade helt och sa upp sig. Totalt jobbade Henrik Pettersson över tio år i butik.

– Jag började 2007 och jag har uppfattat det som att problemet har eskalerat under åren. Jag tror att det handlar om att folk lever sina liv i smartphonen. Man tittar sällan upp och tar inte hänsyn till personalen, säger han.

Nu läser Henrik Pettersson till gymnasielärare och extrajobbar på en skola. Men han är fortfarande noga med att vara en god kund när han handlar.

– Man ska inte bete sig som att man bor i butiken. Visa hänsyn och respekt. Säg till personalen om du har sönder något som behöver sopas upp och be om ursäkt om du gör fel. Behandla de anställda som medmänniskor, inte som inventarier.

Följ ämnen i artikeln