Mobbningen ökar – förebyggande arbete krävs

avTT

1 av 2 | Foto: Anna-Lena Lindqvist/TT

Mobbningen ökar i svenska skolor, enligt nya siffror från SCB.

Ett mer polariserat samhälle och för lite förebyggande arbete kan vara tänkbara orsaker, enligt en forskare.

Trots antimobbningskampanjer och mer uppmärksamhet kring problemet ökar mobbningen i svenska skolor.

Hos både pojkar och flickor i åldrarna 11, 13 och 15 ökar andelen som blivit mobbade, visar SCB:s uppföljning av arbetet med FN:s Agenda 2030. För läsåret 2013/2014 svarade 12,6 procent att de hade blivit mobbade någon gång eller oftare de senaste månaderna. Motsvarande andel för läsåret 2017/2018 var 19,4 procent.

Enligt Robert Thornberg som forskar om mobbning vid Linköpings universitet har trenden i Sverige varit att mobbningen legat på en låg nivå, men en ökning har noterats. Det kan finnas flera tänkbara förklaringar till det, tror Thornberg.

– En möjlig delförklaring kan vara det polariserade samhälle vi ser, att vi har ett hårdare samhälle som växer fram.

Social medier

En annan möjlig förklaring kan vara att det skett en så kallad juridifiering av skolan där mobbning och andra former av kränkande behandling och trakasserier blir en juridisk fråga snarare än en pedagogisk och psykologisk angelägenhet, menar Thornberg.

– Det finns en risk att man fokuserar på åtgärder, att åtgärda och inte förebygga, för att det finns krav på att dokumentera och anmäla.

Även barn och ungas användning av sociala medier kan vara bidragande till ökningen, säger Thornberg, då exponeringen för kränkande åsikter och värderingar blir större.

– Traditionell skolmobbning får en förlängning in på nätet. Där är forskningen tydlig – det finns ett samband mellan traditionell skolmobbning och nätmobbning.

Magnus Loftsson, forskning och utvecklingschef på Friends, ser allvarligt på ökningen. Även han tror att det finns flera förklaringar, där en kan vara den ökade ojämlikheten i samhället.

– SCB pratar om två utmaningar i Agenda 2030 – ojämlikhet och våldsutsatthet är fortsatta problem. Det är två generella drivkrafter för mobbning, både ojämlikhet och våld föder mobbning, det vet vi från tidigare forskning, säger han.

Mer förebyggande

Det som bland annat krävs, enligt forskning om antimobbningsarbete, för att mota förekomsten av mobbning i skolan är mer kunskap och förebyggande arbete, säger Thornberg.

– Det handlar mycket om att skolan jobbar för ett bra skolklimat, hur man jobbar för ett bra klassklimat. Både värme och struktur är två komponenter som kan kopplas samman med att elever presterar bättre och också med en mindre förekomst av kränkande behandling och mobbning.

Magnus Loftsson menar också att mer förebyggande arbete krävs, men han vill även se att mer görs från politiskt håll.

– Jag tror att det behövs mycket mer förebyggande och främjande arbete på ett mer systematiskt och genomsyrande sätt i skolan, det kan inte bara stanna vid en plan och sedan sker inget.

– Om det ska hända måste det komma något från politisk nivå, både resurser och en strategi för hur detta ska göras.

ARTIKELN HANDLAR OM