Jocke Lundell: Högt pris att vara offentlig

TT

Uppdaterad 2018-09-28 | Publicerad 2018-09-27

Jocke och Jonna Lundell är de största svenska makthavarna på sociala medier även 2018. Det visar Medieakademins så kallade maktbarometer som presenterades på Bokmässan i Göteborg.

– Att jag ligger etta på listan trots att jag är så frispråkig gör mig glad och stolt. Jag måste stå för något som människor tycker är bra, säger Joakim Lundell till TT.

Maktbarometern är en sammanvägning av olika aktörers genomslag på de fyra stora plattformarna i det digitala medielandskapet – Facebook, Twitter, Instagram och Youtube. Den är tänkt att ge en samlad bild av vilka aktörer på sociala medier i Sverige som har störst makt. Och ohotad i toppen är Jocke och Jonna från Norrköping.

– De är så framgångsrika för att de upplevs som äkta. De är så nakna och sårbara och bjuder in i en verklighet som man kan känna igen sig i, säger Emmanuel Karlsten, ordförande i Medieakademin som står bakom Barometern.

Öppen och ärlig

Joakim Lundell själv förklarar sin och hustruns framgång.

– Jag är öppen och ärlig i allt som jag säger. Människor är trötta på alla falska fasader.

Och medan skolungdomar står på kö för att få ta selfies och växla några ord med sin idol berättar han att framgången har ett högt pris.

– Det gäller bara att göra det bästa av det. Hade vi fått välja i dag hade vi valt ett helt annat liv. Det finns inte ett pris i världen som är värt det här, säger Joakim Lundell.

– Men vi har insett att det inte finns någon återvändo. Jag är fast i min egen framgång.

Bakom Jocke och Jonna är maktbarometern stabil. På andra plats ligger Expressen följd av Therese Lindgren, Lucas Simonsson och PewDiePie.

– Vi ser hur en elit tar form som dominerar, och de flesta är personer vid sidan av traditionella medier, säger Emmanuel Karlsten.

Landsortsperspektiv

Han noterar också att topplistan har ett landsortsperspektiv.

– Vad man kan se är att sju av tio på topplistan bor utanför Stockholm. Vi ser ett förändrat medielandskap. säger Emmanuel Karlsten.

Bland det innehåll som under året fått genomslag på flera plattformar återfinns inlägg om Jimmy Durmaz efter den svenska förlusten mot Tyskland i fotbolls-VM. Efter sin bortgång har också Aviccii klättrat på listorna.

Medieakademin arbetar nu på att inför nästa år också kunna mäta genomslag för poddar.

– Det är också ett nytt medium som handlar om det intellektuella samtalet. Maktbarometern nu rör mer det som berör känslor.

– Vi hoppas vi ska få till det till nästa år, men det är svårt att mäta poddarnas genomslag, säger Emmanuel Karlsten.

Följ ämnen i artikeln