Färre besökare i centrum – gallerior påverkas inte

Uppdaterad 2020-03-20 | Publicerad 2020-03-16

Både hotell och matbutiker i Malmö är tomma, men på olika sätt. Här en renrakad specerihylla i en stor Ica-butik i Malmö där hamstringsvågen varit tydlig.

Resenäringen i Malmö står inför katastrof och har börjat varsla.

Matbutiker säljer som aldrig förr och hyllorna töms – liksom läktare, krogar och konsertlokaler

En fjärdedel av företagen i Sydsverige har redan flaggat för likviditetsproblem i spåren av corona.

Coronavirusets framfart har haft kraftig påverkan på näringslivet även i Skåne.

Sydsvenska handelskammaren, med runt 2 500 medlemsföretag, presenterade i fredags en undersökning där en fjärdedel av företaget svarar att man får likviditetsproblem i år på grund av corona. Femton procent kommer att dra ner på personal. Hotell i Malmö, bland annat på Malmö Live, hör till dem som redan varslat.

Resenäringen, konserter, restauranger och evenemang drabbas hårt.

Men inte alla drabbas. Variationen är stor. Företag som har produktion i Kina har redan börjat komma igång efter krisen.

Färre besökare

På Malmö Citysamverkan vittnar man om en generell oro bland näringsidkarna i stan.

– Vi ser en viss avmattning på besöksflödet. En del av det tror jag har att göra med att danskarna har andra reserestriktioner än vad svenskarna har. Nu har vi inte en besöksräknare som mäter nationalitet på besökare, men skulle jag göra en kvalificerad gissning så är mycket av tappet danskar, säger Pia Sandin, VD på Malmö Citysamverkan.

Även om butikerna i Malmö inte gapar tomma har man märkt av att antalet besökare sjunker.

Pia Sandin.

Dåligt väder och corona

– Först var det dåligt väder och sedan har corona kommit med den effekten. Det ena har litegrann avlöst det andra. Båda de här faktorerna med väderleken och corona kan ha effekt på avmattningen av besökare, säger Sandin.

Vad innebär avmattningen för er del?

– Vår uppgift är att dra folk till stan. Sen är det upp till näringslivet att få in dem genom sina dörrar. Men effekten skulle kunna vara att det är färre besökare även hos verksamheterna.

På Mobilia har man inte märkt av någon coronaeffekt bland besökarna.

Absolut hamstring

– Fram till i torsdags var det i stort sett samma besökssiffror för motsvarande tid ifjol. Så vi har inte hört av det så mycket, men jag hör ju på butikerna att det är ett annat beteende. Försäljningen har inte varit strålande i en del verksamheter men galet bra i dagligvarubutikerna, säger Anders Murmark, marknadsområdeschef för Mobilia, på fredagseftermiddagen.

Att det bunkrats mat har Aftonbladet skrivit tidigare. Beteendet har nu blivit än tydligare, enligt Anders Murmark.

– Jag var själv nere och handlade på Willys och Ica. Då såg man att vissa varor var helt slut. Pasta, ris och såna basvaror. Det är absolut ett hamstringsbeteende som slår igenom.

Inte heller på Emporia, Malmös största köpcentrum, har man märkt av någon minskning av besökare.

– Det är klart att vi får en känsla av att det märks, men inte på besökstalet. Det är ganska mycket detsamma men det kan ändras väldigt fort. Vi ser vad som händer i våra grannländer i olika delar. Det är oerhört svårt att sia om vad som händer, säger Johan Torge, Regional Center Manager på Emporia, på fredagen.

Anders Murmark.

Matfestival ställer in

Även om Emporia inte haft någon vikande besökstrend får personal som arbetar där väldigt mycket frågor om vad man gör för att minska risken för smittspridning – och vad man tror om framtiden.

Arbetet på Emporia har senaste tiden förändrats, med en ökad frekvens av rengöring och städning, förändring kring ventilation och information till kunderna om hur man hanterar coronan.

– Det är klart att detta påverkar hela samhället och väcker otroligt många frågor bland besökare, hyresgäster och även oss själva. Det är någonting helt nytt för oss som verkligen ställer allting på sin spets.

De många evenemang som ställts in på grund av av coronaviruset har även märkts av hos Malmö Citysamverkan. De har själva fått ställa in International Food Festival, tänkt att arrangeras i påsk men nu på väg att flyttas till en bättre tidpunkt.

”Finns en allmän oro”

Beslutet om just matfestivalen togs innan regeringens besked om att förbjuda större evenemang.

– Vi har marknadsutställare från Italien, Frankrike, Tyskland och så vidare. Då tyckte vi att oavsett rekommendationer så var det vårt ansvar att skjuta festivalen på framtiden, säger Pia Sandin.

Inom handeln spekuleras det mycket om vad effekterna av coronaviruset kan bli. En del menar att den lokala handeln stärks. Andra pekar på att turistshoppingen minskar och att det blir e-handeln som gynnas av virusets framfart.

– Just i dag är det väldigt svårt för någon att sia om vad som kommer hända. Men visst finns det en allmän oro om hur det kommer gå.

ANNONS