Beteendevetare: Att förbjuda keps är som att förbjuda glasögon

Publicerad 2018-03-13

När man kliver in i klassrummet ska kepsen av – en urgammal regel i många svenska skolor.

Beteendevetaren Anna Sjölund menar dock att förbudet är diskriminerande.

– Det är som att ta bort en elevs glasögon eller allergisprej, säger hon till Aftonbladet.

Ska man få ha keps i skolan? Frågan har debatteras på elevråd runt om i landet i åratal. Argumenten för kepsförbud handlar ofta om hygien, att lärarna ska kunna se eleverna i ögonen, eller rent hyfs och vett.

Enligt en enkätundersökning som SVT Nyheter har gjort bland grundskolor i Norrköping har många skolor på senare år backat från kepsförbudet, men fortfarande tillåter en tredjedel av skolorna inte keps inomhus.

– Många elever förstår inte själva varför. När du har regler i skolan är det viktigt att de är väldigt begripliga för eleverna. Man kan fråga sig om det verkligen är rimligt år 2018 att ha kvar kepsförbud, säger beteendevetaren Anna Sjölund, som sedan länge utbildar skolpersonal kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Anna Sjölund är beteendevetare och utbildar skolpersonal kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

Kepsen ett hjälpmedel

Enligt henne handlar frågan om kepsens vara eller icke vara om något betydligt större än artighet eller bakterier. För en del kan nämligen kepsen vara det som får eleven att klara av skolgången.

– Vi vet att 50 procent av elever med funktionsnedsättningar som autism och ADHD inte klarar av skolan på grund av bristande stöd och anpassning. Har man en funktionsnedsättning behöver man hjälpmedel, och den funktionen har kepsen för en del elever, säger hon.

Anna Sjölund berättar att många med autism eller ADHD lider av en slags intrycksallergi som gör det svårt för dem att sålla bland klassrummets olika ljud- och ljusintryck.

Som att förbjuda glasögon

Hon beskriver deras upplevelse av att sitta i ett klassrum som att behöva sitta och arbeta vid ett skrivbord mitt på Stockholms centralstation under värsta rusningstrafik. En del elever använder då kepsen som avskärmning, för att stänga ute störande intryck. Anna Sjölund går till och med så långt som att kalla kepsförbud för diskriminering.

– I dag anses bristande anpassning i skolan vara diskriminering. Ett kepsförbud kan därför i det här sammanhanget ses som diskriminering. Ungefär som att ta bort en elevs glasögon eller allergisprej, säger Anna Sjölund.

Pedagoger, psykologer och andra som arbetar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar samlas under hashtagen #rörinteminkeps för att kasta ljus på frågan om keps som hjälpmedel i skolan.