Körde minst 570 mil – trots underkänd besiktning

Uppdaterad 2018-07-10 | Publicerad 2017-04-06

Olycksbussen i Härjedalen körde 570 mil med ett fel som skulle ha reparerats omgående.

– Man får inte köra omkring med brist på ett fordon, enligt lagen ska det åtgärdas så fort som möjligt, säger Morgan Isacsson, expert på Bilprovningen.

Först en och en halv månad senare – dagen innan fordonet skulle ha fått körförbud – godkändes det av Bergkvarabuss egen verkstad.

Bergkvarabussen fick underkänt hos Bilprovningen två gånger i höstas. Men trots Bilprovningens nedslag på hjullagret i höger framhjul körde Bergkvara på som om ingenting hänt.

Det första underkännandet fick bussen den 27 oktober hos Bilprovningen i Falkenberg. Bussen hade då gått 583 920 km, visar handlingar från Transportstyrelsen som Aftonbladet tagit del av.

Ett underkännande med en ”tvåa” betyder att fordonet ska köras till verkstad för åtgärd. Man har en månad på sig innan körförbud inträder (en ”trea”), men fordonet får inte brukas mer än nödvändigt innan felet åtgärdats.

En tvåa i protokollet betyder att fordonet inte är trafiksäkert. Det får bara köras raka vägen till en verkstad. Efter reparation får fordonet köras som vanligt och sen ombesiktigas inom en månad efter förra besiktningen.

De riktlinjerna struntade Bergkvarabuss i.

Förklarar fördröjning med ”tidsbrist”

Den 10 november kördes bussen till Bilprovningen i Varberg för ombesiktning. Den hade då rullat 570 mil på 14 dagar (vägmätarställningen var då 589 618 km). Det innebär sannolikt att bussen varit i trafik precis som vanligt.

Men bussen var inte reparerad, då felet på hjullagret var kvar. Det blev en ny ”tvåa”, för exakt samma fel, vilket än en gång betyder att bussen inte fick användas förrän det trafikfarliga felet blivit reparerat.

Men enligt besiktningshistorik från Transportstyrelsen låter åkeriet bussen köra vidare i ytterligare drygt en månad innan Bergkvaras egen verkstad Mekka ”släcker tvåan”.

Den här gången kördes bussen alltså inte till en besiktningsstation, då företaget har tillstånd att reparera och godkänna sina egna fordon i sin egen verkstad. Det egna verkstadsföretaget valde att godkänna bussen 12 december – samma dag som den skulle ha belagts med körförbud om felet inte åtgärdats.

Göran Mellström, vd på Bergkvarabuss, säger att bussen lagades redan den 11 november, dagen efter ombesiktningen i Varberg.

Att det dröjde ytterligare en månad innan den egna verkstaden Mekka godkände den förklarar han med tidsbrist.

Utgår från att verkstaden gjort rätt

Bussen fick en tvåa på första besiktningen, sedan körde ni 570 mil innan den besiktigades igen, varför?

– Jag har inte den detaljkunskapen. Men det är inte relevant. Hjullagerna byttes vid det senare tillfället. 

Får man en tvåa ska man köra så fort som möjligt till verkstad så att den blir säker igen?

– En anmärkning innebär inte att det behöver vara någon form av överhängande fel. Jag utgår från att verkstaden gjort en bedömning, att man smort upp det, eller justerat det. 

Mekka har inte angett mätarställningen på protokollet - det går alltså inte att se hur långt bussen totalt har kört med underkänd besiktning.

När Aftonbladet ber om att få ta del av besiktningsprotokollet från Mekkas egen kontroll 12 december, eller arbetsordern från 11 november, vill man inte lämna ut uppgifterna.

– Vi har blivit ombedda att inte lämna ut mer information av det som polisen och haverikommissionen har fått, säger Göran Mellström när Aftonbladet begär ut uppgiften.

Experten: Bryter mot lagen

Morgan Isacsson, expert på bilbesiktning på Bilprovningen som ansvarar för kontrollbesiktningen av alla fordonstyper, reagerar kraftigt på uppgifterna.

– Man får inte köra omkring med brister på ett fordon, enligt lagen ska det åtgärdas så fort som möjligt. 

Bryter man mot lagen annars?

– Ja, man får inte köra omkring med fordon med brister. 

Enligt mätarställningen körde bussen 570 mil, hur reagerar du när du hör det?

– Så ska det inte vara, speciellt inte med bussar där man tar betalt för att åka omkring med människor i trafiken. Man ska kunna kräva mer av ett företag som har som uppgift att köra människor. 

Morgan Isacsson säger också att Bergkvarabuss har agerat mycket märkligt om de reparerat bussen den 11 november och sedan väntat till 12 december med att rapportera in det till Transportstyrelsen, som vd:n hävdar.

– Det ska rapporteras direkt till Transportstyrelsen, man kan inte vänta en dag med det. Hade de blivit stoppade hade polisen konstaterat att de har ett underkänt lager och att det inte var åtgärdat. 

Professor: Måste vara mekaniskt fel

Efter olyckan sa chauffören till Bergkvarabuss vd att han inte uppfattat något fel på fordonet. Han misstänkte att det var besvärligt väglag med kraftiga tjälskott som fått bussen att tappa riktning.

Från vägen leder svarta bromsspår ned i diket.

– Det måste vara ett mekaniskt fel som gör att det blir sådana här spår, säger Lennart Strandberg, professor emeritus i färdsäkerhet vid Linköpings universitet, till Expressen.

Han konstaterar också att det enda synliga bromsspåret kommer från höger framhjul. Han menar också att bussen då kan börja gira och vingla – vilket kan uppfattas som att väglaget är dåligt.

Dagen före den ödesdigra resan från Skene till Klövsjö 75 mil norr ut i Härjedalsfjällen kom enligt uppgifter till media nya rapporter om att bussen hade dålig styrning. Alltså exakt samma fel som gav underkänt hos Bilprovningen i höstas.