Chefsläkaren: ”Kan inte vidta åtgärder som ökar riskerna”

Publicerad 2019-06-04

Det är upp till sjukvårdspersonalen att bestämma vilka behandlingar som ska genomföras, men det är viktigt att läkare förklarar hur de resonerar.

Det säger Gunnar Ramstedt, chefsläkare vid Region Gotland.

– Är man oense så uppstår en förtroendekris.

Under de senaste sex månaderna har tvåbarnsmamman Ellinor Gottberg genomgått ett stort antal undersökningarVisby lasarett. Trots det har läkarna inte kommit fram till vad som orsakar hennes viktnedgång, som kan bli livshotande. Samtidigt upplever Ellinor att sjukvårdspersonalen inte tar henne på allvar.

”Blir en förtroendekris”

Chefsläkaren Gunnar Ramstedt betonar att han inte kan uttala sig om det enskilda fallet. Han beskriver situationer där patienter och läkare inte är överens som komplicerade.

Gunnar Ramstedt, chefsläkare vid Region Gotland.

– Här låter det som att man inte har samma bild av vad som orsakar ett problem. Då uppstår en förtroendekris, och det är naturligtvis olyckligt. Men beslut om vilka undersökningar och behandlingar som ska genomföras är vårdens ansvar.

Men om en patient befinner sig i en situation som kan bli livshotande, bör inte läkarna göra allt för att ta reda på vad som är fel då?

– Jo, men samtidigt är det så att man inte får göra sådant som kan skapa större risker än det ursprungliga tillståndet innebär. Patienten kan känna en oro över att något är på väg att utveckla sig åt ett visst håll, men sjukvården kan ha gjort en annan bedömning.

Har rätt att anmäla

Enligt Gunnar Ramstedt är det viktigt att läkare förklarar vilka avvägningar som leder fram till de beslut som tas.

– Vår huvuduppgift är att bedriva en god vård utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet. I det så ligger också ett uppdrag att förmedla det man kommer fram till så att patienten är med på vad som händer.

Vad är ditt råd till patienter som upplever att de inte får rätt vård?

– Att hitta tillbaka till en fungerande dialog. För att det ska vara möjligt måste man nå fram till en person som man känner förtroende för. Det kan vara någon som man haft kontakt med tidigare i vårdprocessen och som man kan återvända till.

– Sedan har såklart också alla patienter rätt att anmäla och klaga på vården. Vi tar alla sådana anmälningar på stort allvar.