Bensinskatten höjs och sänks – priset högre

TT

Publicerad 2019-09-10

Bensinskatten är en infekterad politisk fråga. Arkivbild.

Den omdebatterade "överindexeringen" av bensinskatten är tillbaka i nästa års budget. För att kompensera för det, och för att mer biodrivmedel blandas i bensinen, väljer regeringen att sänka bensinskatten med lika mycket.

För bilägarna blir bensinen ändå dyrare.

Bensinskatten är en infekterad politisk fråga och inför 2020 års budget har frågan varit om den extra uppräkning på två procent som pausades i M-KD-budgeten i år ska komma tillbaka.

Regeringen, C och L har nu enats om att både den och den automatiska, oomstridda uppräkningen för inflationen finns med i budgeten 2020. Men för att den förstnämnda uppräkningen inte ska slå igenom vid pumpen sänker man samtidigt bensinskatten.

– Det gör att priset vid pump inte kommer att förändras mer än med den vanliga KPI-uppräkningen, säger finansminister Magdalena Andersson (S) till TT.

Även M-KD-budgeten innehöll den automatiska uppräkningen av KPI, som funnits sedan 1990-talet. För 2020 innebär den att bensinen blir runt 15 öre dyrare per liter för den som tankar. Beslutet om överindexering av bensinskatten fattades 2016 och den tickar på om politikerna inte gör något. Därför anser regeringen att den sänker skatten, fast den egentligen höjs.

Krångligt? Skatteförändringarna är tre till antalet vid årsskiftet. Summa summarum blir ändå att skatten höjs, med KPI, det vill säga inflationen.