Busschauffören åtalas efter svåra olyckan i Sveg

Publicerad 2018-05-30

Chauffören vid bussolyckan i Sveg där tre barn miste sina liv, kommer att åtalas för vållande till annans död, vårdslöshet i trafik och vållande till kroppsskada.

– Utredningen visar att chaufförens koncentration och vaksamhet har varit sänkt på grund av svår sömnighet, även om det inte säkert kan fastslås att insomnande ägt rum vid olyckan, säger kammaråklagare Mikael Bäckström i ett uttalande.

Föraren nekar till anklagelserna.

Bussen med en grupp åttondeklassare från Ängskolan i Marks kommun var på väg till en skidresa när olyckan inträffade längs en raksträcka på E45 söder om Sveg den 2 april 2017.

Bussen körde ner i diket och hamnade på sidan. Tre barn dog och flera skadades.

Kammaråklagare Mikael Bäckström har tidigare bekräftat att det inte finns någon misstanke om att busschauffören körde för fort eller att vägen var dålig.

”Sänkt vaksamhet på grund av svår sömnighet”

I dag kom beskedet från åklagarkammaren att åtal väcks:

– I allt väsentligt är det samma slutsatser som haverikommissionen dragit i sin rapport. Vi har kunnat utesluta exempelvis fel på bussen och vägen och menar att olyckan beror på oaktsamhet hos föraren, säger kammaråklagare Mikael Bäckström.

Han menar att förarens vaksamhet varit sänkt på grund av svår sömnighet.

Försvararen: ”Han har inte varit trött och inte somnat”

Busschauffören nekar till anklagelserna. Hans advokat Ulrik Smedberg säger till TT:

– Bussföraren är förvånad över åtalet. Det känns som det bygger på uteslutningsmetoden. Om ingen annan är skyldig måste det vara han.

– Han har inte varit trött och inte somnat. Han har tagit pauser under resan, en paus kort tid innan olyckan. Och olyckan hände dessutom på morgonkvisten, inte då kroppen normalt sett är som tröttast, säger advokaten.

Istället pekar busschauffören på andra möjliga orsaker till olyckan som kvaliteten på vägen.

Vad har föraren gett för förklaring?

– Han förnekar att han skulle vara påverkad av trötthet. Han har pratat om bussens beteende på vägen och vägstandarden. Exakt vilken förklaring han kommer att ge får vi vänta och se under tingsrättsförhandlingen, säger Bäckström.

Polis och åklagare har arbetat med förundersökningen parallellt med Statens haverikommission, som också bedrivit en utredning. De konstaterade i mars att den mest troliga orsaken till bussolyckan i Sveg där tre barn dog och många skadades var trötthet hos föraren.

– Vi har inte konstaterat att han faktiskt har somnat, men vi har kommit fram till att han har haft en kraftigt nedsatt vaksamhet, har Helene Arango Magnusson, utredningsordförande, tidigare sagt till Aftonbladet.

Bussbolaget åtalas inte

Om varför bussbolaget inte åtalas skriver åklagaren:

”Det finns ingen misstanke om att busschauffören brutit mot reglerna om kör- och vilotid. Bussbolaget som är chaufförens arbetsgivare, har planerat resan så att den ska rymmas inom ramen för vad lagstiftningen anger om kör- och vilotid samt arbetstid. Även om marginalerna varit små så ryms planeringen av den aktuella körningen inom vad reglerna anger. Bussbolaget har alltså följt vad lagstiftningen anger.”

Totalt omfattas 36 skadade passagerare av åtalet för vållande till kroppsskada.

Aftonbladet har utan framgång sökt bussföraren för en kommentar.