Saab får stöd av amerikanska återförsäljare

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-12-29

Amerikanska Saab-säljare sluter upp i försöken att rädda Trollhättefabriken och i ett öppet brev rasar de mot en förment dold GM-agenda.

Spekulationer om att GM har, och länge har haft, andra ambitioner än att sälja Saab fick nytt bränsle på tisdagen. De amerikanska återförsäljarnas organisation International Motors undrade, genom sin ordförande Kurt A Schirm, i ett öppet brev om GM spelar med öppna kort.

Det har, enligt Kurt A Schirm, rests "ansenliga tvivel" om GM gör sitt bästa för att sälja Saab. En avveckling i Trollhättan skulle kunna få återverkningar på 5 000 arbeten i USA.

Riva kontrakt

Peter Hallberg, vd för Saabs återförsäljarförening i Sverige, säger att de amerikanska tvivlen handlar om att säljarna där redan i februari mer eller mindre tvingades att skriva på nya kontrakt med GM med innebörden att om något skulle gå fel med Saab så skulle GM kunna riva kontrakten. Återförsäljarna skulle inte kunna ställa några krav på skadestånd eller liknande om de blev uppsagda i förtid.

– Om nu Spyker uppfyller de krav som GM ställer och GM ändå inte säljer, så anser säljarna att GM inte lever upp till sin del och då skulle man kunna lämna in stämningar för att kräva ersättning, säger Peter Hallberg.

– Frågan som ställs är om GM verkligen gjort allt som står i sin makt för att sälja.

Döda företaget

De amerikanska säljarna tror på märket Saab och vill att GM säljer till en seriös köpare som Spyker, enligt Kurt A Schirm.

”Fem företag har lämnat bud och ett 30-tal har visat intresse och ändå överväger man att döda företaget. Det här är inte värdigt våra skattebetalares dollar och inte heller förenligt med GM:s avsikt att förbättra imagen”, skriver han i brevet.

Också i Sverige får en avveckling av fabriken i Trollhättan svåra konsekvenser även i återförsäljarledet. Med alla Saab-handlare och verkstäder handlar det om 3 500 personer som kan beröras.

– Vad en nedläggning under ordnade former betyder för oss har jag ingen aning om, men det är klart vi kommer att ställa krav, säger Peter Hallberg.

– Exempelvis om ersättning för våra märkesspecifika investeringar, ersättningar för att man inte levererar bilar till oss och att vi inte kan göra affärer som det stipuleras i kontrakt.