Matjättarnas dubbelmoral – gömmer burägg i färdigprodukter

Uppdaterad 2018-08-30 | Publicerad 2018-03-22

Många matjättar har efter hårt tryck plockat bort burägg ur sitt sortiment.
Trots det återfinns gömda burägg i flera av deras färdigprodukter visar en granskning gjord av den ideella organisationen Svenska konsumenter.
– Jag tycker att det är häpnadsväckande och inkonsekvent att man stoltserar och framhåller de färska äggen men är samtidigt så dålig på att vara transparent med vilka ägg som finns i de andra produkterna, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges konsumenter om resultatet.

Under påskhelgen fördubblas den svenska äggkonsumtionen och under firandet beräknas vi mumsa i oss totalt omkring 64 miljoner ägg.

Många matjättar, som Hemköp, Coop, Willys och Lidl, har de senaste åren – efter tryck från djurskyddsföreningar och konsumenter – slutat att sälja ägg från hönor som lever i bur, till förmån för ägg från ekologiska och frigående hönor.

Men trots att flera livsmedelskedjor har en uttalad policy kring burägg så visar en granskning från Sveriges konsumenter att det fortfarande finns gömda burägg i flera av deras färdigprodukter – som majonnäs, pannkakor och pasta.

Granskningen visar att samtliga av de 15 produkter som undersökts – förutom de ekologiska – innehöll ägg antingen från burhöns eller från frigående höns.

I flera av Coops och Eldorados produkter påträffades burägg. Bara Kungsörnen och Paolos uppgav att de inte använde burägg i sina produkter.

Totalt har femton olika produkter granskats

Utebliven information

Granskningen visar även att det i merparten av fallen saknas information om äggens ursprung och produktionssätt på flera av färdigförpackningarna.

– Jag tycker att det är häpnadsväckande och inkonsekvent att man stoltserar och framhåller de färska äggen men är samtidigt så dålig på att vara transparent med vilka ägg som finns i de andra produkterna, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges konsumenter.

Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges konsumenter.

Han menar att konsumenterna har rätt att få veta vad som finns i maten de köper och att livsmedelskedjorna därför måste ta frågan på allvar framöver.

– Ska man kunna göra medvetna val så måste man ju få informationen. Den ska vara tillgänglig och finnas direkt i affären om vi ska kunna göra skillnad.

Coop: Målet är år 2020

Tobias Rydergren, presschef på Coop, säger till Aftonbladet att man på sikt kommer att ta bort burägg även från sina färdiga produkter.

– Det är en mer knepig process att påverka de sammansatta produkterna än en enskild råvara men självklart ska vi jobba hårdare för att få till detta. Vårt mål är att vi ska ha frigående ägg även i de här produkterna senast 2020.

Att man inte är tydligare med ursprungsland och produktionssätt beror enligt Tobias Rydergren på att det inte finns några krav på att man ska ange det.

– I vissa fall är vi tydligare än vad lagen kräver och i andra fall inte. Men det är möjligt att vi kanske kommer att behöva ändra på detta framöver.

– Men vill man vara helt säker på att det är frigående höns så ska man välja någon av våra kravmärkta eller ekologiska produkter.

Axfood: Ser över frågan

Även Claes Salomonsson, presschef på Axfood som äger Eldorado, säger att man är medvetna om att det förekommer burägg i deras färdigprodukter.

– Vi tycker inte att det är bra och håller därför på att se över frågan i den nya kvalitetspolicy som vi just nu håller på att ta fram.

Även han hänvisar till att livsmedelslagstiftningen inte kräver att man ska ange information om ursprung eller produktionssätt på sammansatta produkter men säger att man trots det valt att ange huvudråvarans ursprung.

– Men andelen ägg i pannkakor och majonnäs är relativt sett liten och därför anges inte dess ursprung på förpackningen, säger Claes Salomonsson.