Köp en resa i rymden för en miljon

Uppdaterad 2018-07-16 | Publicerad 2002-03-15

Om två år startar arrangerad rymdturism

Inom två år kan arrangerad rymdturism ta fart på allvar.

En specialdesignad rymdfärja för ändamålet är nu klar för tillverkning och ett hundratal personer har redan betalat pengar för att få göra en kortare resa i rymden.

Amerikanska affärsmän och ryska ingenjörer avtäckte på torsdagen en prototyp på den första rymdfärjan för turister. Farkosten kallas ”Cosmopolis XXI” eller bara C-21. Den väger 3,5 ton och har plats för två passagerare och en pilot.

En tur med C-21 kommer att vara i en timme och priset ligger på cirka en miljon kronor. Redan nu har över 100 personer anmält sitt intresse och betalat summan.

"Från alla samhällsskikt"

- De kommer från alla samhällsskikt och länder, från Japan, Danmark och USA, män och kvinnor, gamla och unga, säger Eric Anderson, vd på det amerikanska företaget Space Adventures, som har huvudansvaret för projektet.

Space Adventure låg också bakom arrangerandet av den förste rymdturisten Dennis Titos resa förra året.

- Rymden är något som folk har en passion för, säger Eric Anderson till CNN.

Farkosten ska nu börja tillverkas. Någon gång under år 2004 eller 2005 är resorna tänkta att påbörjas.

De turister som ska åka med C-21 får träna i fyra dagar. Sedan tar de plats i den lilla färjan tillsammans med piloten.

Tre minuter i viktlöshet

Färjan tas upp i luften med hjälp av en rysk M-55. Efter 20 minuter i luften aktiverar C-21 sina egna motorer och flyger sedan för egen maskin upp till en höjd av 100 kilometer - där den yttre rymden börjar.

Passagerarna kommer att bära rymddräkter under hela resan och under tre till fem minuter kommer de att färdas i viktlöshet.

En av de första som anmält sitt intresse är japanen Shuichi Okubo. Förra året gjorde han en tur med ett MiG-29 jaktplan. Och nu söker han ett ännu större äventyr och hoppas bli en av de första som får åka en tur med C-21.

- Det är väldigt spännande, säger han till CNN.

Andreas Alfredsson

Följ ämnen i artikeln