Epa-ungdomarna om nya reglerna: ”Blir ingen skillnad”

Publicerad 2023-07-28

Krav på bälte, begränsat antal passagerare och fortkörning vid över 30 km/h.

Nästa månad träder nya regler för A-traktorer i kraft.

– Bälte är bra, men jag förstår inte grejen med varför man inte får sitta i baksätet, säger föraren Robbin Lejtorp, 17.

Transportstyrelsen har på uppdrag av regeringen utrett hur säkerheten för A-traktorer, i folkmun kallade epa-traktorer, ska kunna förbättras. Flera förslag ligger på bordet, men redan den sista augusti införs tre nya bestämmelser.

Det gäller krav på bälte, att man endast får sitta på sitta på de plaster i framsätet som är avsedda för förare och passagerare samt att det nu ska räknas som fortkörning om föraren överskrider den högsta tillåtna hastigheten.

Robbin Lejtorp, 17, och Molly Danielsson, 16, bor båda i Örebro och kör varsin A-traktor i modell Volvo 940. De har blandade känslor inför de nya reglerna.

Robbin Lejtorp, 17, tycker att om personerna i baksätet använder bälte så ska de få sitta där.

”Ingen skillnad”

– Det blir säkrare med bälte. Jag tycker dock att man ska få sitta i baksätet. Det blir ingen skillnad om man ändå får köra en viss hastighet. Om man sitter bältade tycker jag att baksätet skulle få användas, säger Robbin Lejtorp.

Med de nya reglerna ska man inte kunna åka hur många som helst i en A-traktor. I praktiken blir det en förare och en passagerare.

– Det vanligaste är att man har typ tre passagerare. Alla har inte A-traktorer och då blir det att man åker flera stycken. Det är även roligare om man är flera personer. Jag tror att det här kan leda till att fler skaffar a-traktorer i stället. Då stoppas trafiken upp ännu mer, säger Robbin Lejtorp.

Molly Danielsson, 16, tycker att det är viktigt att föraren har bälte.

– Jag tycker att det är bra att man tänker på säkerheten, men man kan sitta säkert om man är flera också. Två personer kan dela säte och det tycker jag funkar lika bra. Jag tycker i alla fall att föraren ska ha bälte. Om de vill sätta in ett krav på bälte så tycker jag inte att det behöver vara för passagerarna för det begränsar hur många kan vara, säger Molly Danielsson.

Hon säger att de flesta förare man ser i dag inte har bälte och hon är tveksam till om epa-åkare faktiskt kommer att följa de nya kraven.

Robbin Lejtorps epa-traktor.

Vill se höjd hastighet

Med de nya reglerna kommer det att räknas som fortkörning om hastigheten på 30 kilometer i timmen överskrids. Robbin Lejtorp tycker att det är en bättre idé att i stället höja den tillåtna hastigheten.

– Det är klart att det finns ett säkerhetstänk med 30 kilometer, men det är flera som manipulerar sina fordon. Då gör de det inte till 45 km/h, utan så att det blir som för bilar. Om man höjde gränsen till 45 tror jag att färre skulle manipulera och det skulle kunna lätta upp trafiken mer och leda till färre olyckor, säger han.

Även Molly Danielsson är inne på samma spår.

– Jag tror att färre skulle köra olagligt om hastighetsgränsen var högre. Moppebilar får gå i 45, men en EPA är säkrare än en moppebil. En moppebil är praktiskt taget en plastlåda på hjul.

I en artikel i Aftonbladet förra veckan efterlyste barnläkaren Jonas F Ludvigsson skärpta regler för A-traktorer. Ett av hans förslag är att införa ett nytt körtkort för att få köra A-traktor i stället för dagens så kallade ”moppekort”. Robbin Lejtorp är något tveksam till förslaget.

Molly Danielssons epa-traktor.

Oförtjänt dåligt rykte

– Det beror på. Man skulle kunna läsa moppekursen och sedan gå vidare till en A-traktorkurs. Men det är fortfarande samma regler bara att det är en annan körning.

Molly Danielsson tar dock upp att utbildningen inte har krav på körning på fyra hjul.

– Mycket ligger i att folk kör olagligt när de inte har utbildning för att köra fortare. Egentligen har man ingen utbildning alls för att köra bil, det får man lära sig på egen hand. Man får ju köra moped på körskolan, men man får inte lära sig köra bil.

Antalet A-traktorer har ökat drastiskt i Sverige de senaste åren. 2019 fanns 25 000 A-traktorer registrerade och den senaste siffran från slutet av 2022 visar att det finns närmare 53 000 registrerade, enligt myndigheten Trafikanalys. Fordonen väcker uppmärksamhet, men Robbin Lejtorp tycker att A-traktorerna har ett oförtjänt dåligt rykte.

– För det mesta tror jag att de väcker känslor för att de går långsamt i trafiken. Många kör ju runt och ”leker” och spelar musik på kvällarna. Men det är mycket snack om en liten grej. Om någon inte uppför sig drabbar det alla. Jag tycker inte att de är så dåliga, säger han.

– Det är vårt sätt att ha roligt, att åka och träffa vänner och spela musik, säger Molly Danielsson.

Följ ämnen i artikeln