Betydande lavinfara i sportlovets slutspurt

Tomas Bengtsson/TT

Publicerad 2020-03-06

Lavinfaran klassas som betydande i delar av de svenska fjällen. Arkivbild.

Det är sista veckan av årets sportlov.

I delar av de svenska fjällen klassas lavinfaran som betydande.

– Vi är själva oroade när vi har så pass farliga förhållanden. Det är sportlov och många är ute – inte bara skidåkare utan också skoteråkare, säger Per-Olof Wikberg, fjällsäkerhetssamordnare vid Naturvårdsverket, till TT.

I delar av Gävleborgs, Jämtlands, Norrbottens, Västerbottens och Västernorrlands län pågår ännu sportlovet.

Samtidigt klassas lavinfaran som betydande – en trea på den femgradiga skalan – i Kebnekaisefjällen, Abisko/Riksgränsfjällen samt i västra Härjedalsfjällen, enligt Naturvårdsverkets tjänst lavinprognoser.

Växlande väder

– I Härjedalen beror det på att det finns drevsnöflak i sluttningarna. Det har blåst och snöat och det är väldigt lätt att utlösa laviner, plus att det finns begravda svagare lager i snön och då kan lavinerna blir större, säger Wikberg.

Det finns mycket snö i de svenska fjällområdena från Härjedalen och norrut i vinter. Samtidigt har vädret varit mycket växlande med hårda vindar samt regn och snöfall.

När olika slags vädersystem passerat skapas många olika lager i snömassorna vilket ökar risken för större laviner.

"Senaste snöstormen"

I Kebnekaisefjällen och Abisko/Riksgränsfjällen är det friska vindar som skapar problem med drevsnö i läsluttningar och som gör att en trea utfärdats. Dessutom finns äldre drevsnö som komplicerar läget.

– Där är det den senaste snöstormens snö som vi grundar bedömningen på och som skapar farliga förhållanden, säger Wikberg.

Prognosen för lördagen är att samma varning ligger kvar för Kebnekaisefjällen medan den kan komma att sänkas till en tvåa i Abisko/Riksgränsfjällen och i västra Härjedalsfjällen.

Wikberg påpekar att de som vill åka längd bör hålla sig till märkta leder som inte går i brant terräng. Och det är säkrast att bara åka utför i pistade nedfarter i skidanläggningar.

– Man kan också begränsa sin risk genom att inte åka i områden som är brantare än 30 grader.

Följ ämnen i artikeln