Norwegians pik efter SAS-reklamen

avClaes Olsson

Publicerad:
Uppdaterad:

Flygbolaget SAS är i blåsväder efter en hårt kritiserad reklamfilm om den skandinaviska kulturen. Nu ger sig konkurrenten Norwegian in i debatten.

”Ingenting är skandinaviskt – allt är kopierat” är en del av budskapet i SAS omsusade reklamfilm. Efter hård kritik avpublicerade man filmen för att, enligt SAS presstalesperson Freja Annamatz, få en överblick över situationen. Nu har man återpublicerat den och kompletterat med en kortare version. Båda ska användas framöver.

Nu gör flygbolaget Norwegian ett inlägg i debatten. På Facebook har de publicerat en bild på något väldigt skandinaviskt: en osthyvel.

”Lyckligtvis kan ingen ta osthyveln ifrån oss”, skriver Norwegian i inlägget.

Foto: TT/Norwegian
Den här bilden publicerade Norwegian på Facebook.

Hyllas av följarna

Bilden på den norska uppfinningen har fått över 4 300 gilla-markeringar på knappt ett dygn och i kommentarsfältet hyllas greppet.

”Dagens comeback”, ”snacka om att strö salt i såret”, och ”genialt” är några exempel på kommentarer från följarna.

När SAS återpublicerade den nedbantade reklamen på onsdagen kunde man läsa en förklaring på deras hemsida.

”Vi är stolta över vårt skandinaviska ursprung. Det är en del av SAS dna och grunden för vårt existensberättigande. Vi fortsätter nu den planerade kampanjen med att publicera en kortare och tydligare version”, skrev SAS då.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

SAS

Norwegian

Norge