Läraren ”Johnny”: Ni föräldrar bedriver drev mot oss

Publicerad 2020-01-24

De är ansvariga för att ta hand om våra barn. De ska lära dem att läsa och skriva, samtidigt som de ska vara inspirerande och tålmodiga.

Men när föräldrar får ett allt större inflytande i skolans värld är det inte så lätt att hålla ångan uppe.

Läraren Johnny i Uppsala har fått nog av mejl, sms och samtal under dygnets alla timmar och säger nu ifrån.

Arkivbild i montage.

Han har varit lärare sedan 90-talet och vill vara anonym. Han är rädd för att ett framträdande i media ska göra honom ännu mer utsatt än vad han redan är som lärare. Det räcker som det är med att föräldrar fyller hans mejl- och sms-inkorg med åsikter om hans undervisning.

– De kan ha synpunkter på planeringen, eller läxor. Allt är fel. De är för stora, för små, för svåra eller för lätta. Det kan också tycka att saker i läroplanen är direkt olämpliga, säger han.

Utskällningar är vardag

Men det är stannar inte vid ett skarpt textmeddelande. Johnny, som vi kan kalla honom, får också ta emot samtal från föräldrar som letat upp hans privata nummer och ringer utanför skoltid. Utskällningar har blivit vardag, och Johnny upplever att han och hans kollegor inte får det stöd de förtjänar från sina chefer.

– Jag har varit med om att föräldrar stått och skrikit på mig, svordomar. Och rektorn som var i rummet reagerar inte ens. Föräldrarna är som kunder för dem nu, och kunden har alltid rätt.

Dreven mot lärare

Johnny är inte ensam om att känna så här. En ny avhandling från Malmö universitet visar hur föräldrar hänger ut lärare i Facebookgrupper.

Föräldrarna ser sig som kunder och 7 av 10 lärare upplever att föräldrarna försöker påverka undervisningen.

För Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas riksförbund, är fenomenet med föräldrar som på olika sätt försöker påverka lärare, välkänt.

– Vi gjorde en undersökning för tre år sedan som visar att sju av tio lärare upplever att föräldrar försöker påverka undervisningen. Och att problemet ökat över tid.

Det skolan kan göra är att aktivt informera föräldrar om hur lärarnas uppdrag faktiskt ser ut – och stötta sin personal, menar Åsa Fahlén.

– I ett vidare perspektiv kan man se det här beteendet som ett samhällsfenomen, där människor börjat uttrycka sig tuffare och ofta ser själva som kunder med rätt att ställa krav, säger hon.

Föräldrarna piskar upp stämningen

Att tonen och antalet föräldrar som hör av sig har ökat med åren håller läraren Johnny med om.

– Jag kommer från den tiden då det inte fanns nån e-post. Den här typen av föräldrainflytande fanns inte då.

Att föräldrar ska ha en dialog med sina barns lärare tycker han dock. Det är bra, menar han, att man kan talas vid via e-post. Men när en missnöjd förälder försöker piska upp en stämning och få med sig andra föräldrar på tåget så blir det för mycket, menar han. Något som händer flera gånger per termin.

– De vill ha svar snabbt på långa utläggningar. Det kan bli som drev eller spam från flera föräldrar samtidigt. Det är ju hanterbart om man kunde skicka vidare till en chef eller skolledning. Men det stödet har vi inte, och att svara alla tar all min tid.

– Till saken hör också att jag arbetar i ett område utan strukturstöd. Jag får sitta varje kväll och själv utforma läromaterialet då vi inte har råd att köpa in nytt. Vi har inte heller så många assistenter som vi hade förr i klassrummen.

Lita på lärarna

För att det ska bli någon förbättring så måste cheferna börja ta tillvara på sin personal, menar Johnny. Och föräldrarna måste återfå sitt förtroende för lärare.

– Det behöver inte vara så att de automatiskt ska backa oss. Men jag ska åtminstone få säga mitt innan chefer drar slutsatser, det är ett förtroende. Vi är ju proffs! Jag har pluggat i över fem år, jag har en master. Man vill ha det förtroendet då, säger Johnny.