Hanif Balis utspel mot ministern: Inte seriöst

avHelena Trus

NYHETER

Vanligaste straffet för att rattfull döda i trafiken är två års fängelse, visar Aftonbladets granskning.

Riksdagsledamoten Hanif Bali (M) riktar nu skarp kritik mot justitieministern Morgan Johanssons uttalanden.

– Jag hade velat höra att han förstår att det är ett mycket större problem än bara att ändra rattfyllerilagstiftningen, säger Bali.

Aftonbladet har granskat rattfylleristerna som dödar andra människor i trafiken. Vållande till annans död har ett maxstraff på sex år, men kartläggningen av domar de senaste åtta åren visar att gärningsmännen i snitt straffas med två års fängelse.

Något som den moderate riksdagsledamoten Hanif Bali reagerar starkt på.

–  Det är helt orimligt att personer som begår de här brotten bara döms till två år, det minsta man kan kräva är att de döms närmre det maxstraff som faktiskt finns, säger han.

Sverige borde följa andra europeiska länder som har brutit ut vållande till annans död och rattfylleri till en egen brottsrubricering, tycker Hanif Bali, som tidigare lyft frågan på Twitter:

”Tyskland: Man kör med 2.0 promille och dödar en mor och en 4-årig flicka. 13 år fängelse. Sverige: Man kör med 2,17 promille och dödar Inger, 62 och Tilda, 11 månader. 1,5 års fängelse av HD”.

Foto: Lotte Fernvall
Riksdagsledamoten Hanif Bali (M)

– Jag skulle vilja se en utredning om varför svenska domare hela tiden dömer i underkant. Det måste vi ändra på, säger han.

Om Morgan Johansson: ”Inte seriöst”

Aftonbladets granskning visar också att bara en femtedel häktas efter brottet. Resten får vara på fri fot och närmare en tredjedel av personerna begår nya brott i väntan på fängelse.

Hanif Bali är kritisk till att justitieministern Morgan Johansson svarar på Aftonbladets granskning med att framhäva att regeringen utreder höjda straff när det gäller rattfylleri och olovlig körning.

– Att som minister svara om enbart rattfylleri när det handlar om personer som faktiskt dödat någon är inte seriöst. Det är uppenbart att känner sig svarslös, han försöker desperat skrapa ihop ett svar, säger Hanif Bali (M) och tillägger:

– Jag hade i alla fall velat höra att han förstår att det är ett mycket större problem än bara att ändra rattfyllerilagstiftningen. Det finns en kultur i den svenska juristkåren och bland domare att man inte tror på straff som en viktigt funktion för att få ner brottsligheten. Ibland får man känslan av att de försöker övertrumfa varandra i att ge så låga straff som möjligt.

Aftonbladet sökt Morgan Johansson via hans pressekreterare och avböjer att kommentera.

”Följer praxis”

Rådmannen Fredrik Bohlin på Ystads tingsrätt delar inte Hanif Balis uppfattning om att domare försöker ”övertrumfa varandra”. 

– Vi driver ingen egen rättspolitik i domstol utan följer de lagar och förarbeten som lagstiftaren, det vill säga politikerna, gett oss. Sedan har praxis utvecklats på det sättet att man är försiktig med att använda de övre delarna i straffskalan för att det ska finnas utrymme om det i framtiden kommer brott som är betydligt grövre, säger han. 

1 av 3 | Foto: PRIVAT
21-åriga Cattie Edwards dödades när hon åkte med en alkohol- och drogpåverkad förare utanför Paris i november 1999.

Borde tas upp i EU

Birgitta Edwards, 67, förlorade sin 21-åriga dotter Cattie Edwards i november 1999 när hon åkte med en alkohol- och drogpåverkad förare utanför Paris. Birgitta kämpade under 2000-talet via lobbyorganisationen "Mothers against drunk driving" (mammor mot rattfylleri) med att sätta press på svenska politiker om strängare straff och en lag om alkolås på alla nya bilar.

– Jag blir så upprörd när jag läser Aftonbladets granskning och när jag tänker på att det här problemet fortfarande inte tas på allvar. Hur kan det få fortsätta utan att något görs? Ingenting har hänt. Det är ett stort fiasko från samhället och ett livslång straff för alla oss drabbade. Politikerna måste ta sitt ansvar, säger Birgitta Edwards.

Hon bor sedan tre år tillbaka i Frankrike - där hon upplever att det tas hårdare tag mot rattfyllerister.

– Här har det stramats åt. Vi ser dagligen poliser ute i trafiken som gör kontroller och det är numera höga böter för både rattfylleri och olovlig körning. Straffet måste svida. Rattfylleri är ett problem som alla länder borde stöta och blöta gemensamt i EU, säger hon

LÄS FLER ARTIKLAR I GRANSKNINGEN

De fortsätter köra rattfulla – efter att ha dödat
GRAFIK: Här kördes de ihjäl av rattfyllerister
Här är männen som dödar på fyllan
Erik, 13, dödades på väg till bandyträningen
Inge: ”Jag hittade pappa död i diket”
OFFREN: DE DÖDADES AV RATTFYLLERISTER

Aftonbladet granskar rattfylleristerna – de som dödat på vägarna 01:27
ARTIKELN HANDLAR OM

Hanif Bali

Brott

EU