Chips och dipp säljer som smör inför Sveriges matcher

Publicerad 2018-07-07

Försäljningen av öl, läsk, chips och dipp skjuter i höjden inför Sveriges VM-matcher.

– Man kan se att idrotten har något enande och det har maten också, säger Anna Hedström, pressansvarig på Ica, till Dagens Industri.

Precis innan Sverige mötte Mexiko blev det tydligt vad som säljer mest när Sverige lider av VM-feber. Ica kunde se att åtgången på dipp ökade med 370 procent jämfört med dagen innan. Samtidigt fördubblades försäljningen av alkoholfri öl, skriver Dagens Industri.

– Det är roligt att se kurvan: prick klockan 16, när matchen börjar, dalar försäljningen tvärt. Man kan se att idrotten har något enande och det har maten också, man vill umgås kring mat och titta på matchen tillsammans, säger Anna Hedström, pressansvarig på Ica, till DI.

Butikskedjan har också kunnat se en ökning i försäljningen av nyttigare snacks som vindruvor och vattenmelon.

Hoppas på bra försäljning inför kvartsfinalen

Butikers försäljning av alkoholfri öl, läsk, chips och snacks har sett en kraftig ökning menar Axfoods presschef Claes Salomonsson.

– Det är timmarna innan man ser det, så vi räknar med en bra försäljning under lördag förmiddag, säger han till DI.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln