Elias smarta lösning förbluffade läraren

Publicerad 2016-02-09

Elias, 9 år, och hans lösning på lärarens problem.

Läraren bad Elias att skriva en berättelse med en röd tråd. För nioåringen med adhd var lösningen självklar – och så smart.

Elias, 9 år, har adhd och går i en specialklass. På utvecklingssamtalet ville läraren att han skulle öva på att skriva med en röd tråd i sina berättelser. Enligt Elias mamma Carola Karlsson såg sonen först något fundersam ut. Men två dagar senare kom han hem från skolan och var färdig med uppgiften.

– Han var jättenöjd, han hade verkligen funderat, säger Carola.

Elias lösning på problemet var helt enkelt att trä in en röd tråd genom pärmen på boken.

– Barn med olika diagnoser tänker utanför ramarna. Elias tog verkligen frökens ord bokstavligen, men löste uppgiften på sitt sätt, säger Carola.

Hur reagerade läraren?

– Hon sa ”wow” och skickade bilden till mig med tummen upp. Han blev godkänd för att han fick in den röda tråden.

”Kan mer än vad många tror”

Carola lade ut bilden i en Facebookgrupp för föräldrar som har barn med diagnoser. Hon fick snabbt positiva kommentarer som ”klockrent” och ”smart tänkt”. Många tycktes känna igen sig i att deras barn med diagnoser alltid hittar en lösning, även om det inte alltid är den förväntade lösningen. Carola Karlsson vill lyfta fram att barn med adhd kan mycket mer än vad många tror:

– Folk tror att barn inte är så smarta bara för att de har en diagnos, men de är jättesmarta, man kan lösa en uppgift på olika sätt, säger hon.