Instagram — det nya svarta i höstens val

TT TT TT

Uppdaterad 2019-07-19 | Publicerad 2018-08-30

Sverigedemokraterna har överlägset flest följare på Instagram. Moderaterna slår Socialdemokraterna på fingrarna men förlorar mot Vänsterpartiet.

Den populära bildplattformen har blivit glödhet i kampen om Rosenbad.

— Inför varje val hajpas någon ny kanal som får det största fokuset, först var det bloggarna, sedan Twitter, därefter Facebook. Nu har Instagram blivit "det nya svarta", säger medieforskaren Marie Grusell på Göteborgs universitet som återkommande har intervjuat riksdagspartiernas partisekreterare om sociala medier sedan 2009.

Den amerikanska bildplattformen Instagram, eller IG som tjänsten ofta förkortas i hemlandet, låter användaren publicera bilder i ett flöde som når ut till dem som aktivt väljer att följa kontot. Tjänsten ägs av Facebook och har vuxit i popularitet under senare år.

SD är störst

Alla åtta riksdagspartier har ett officiellt konto på Instagram. Sverigedemokraterna (SD) sopar banan med konkurrenterna med 70 300 följare, därefter kommer Vänsterpartiet (V) med 29 100, Moderaterna (M) med 23 200 och Socialdemokraterna (S) med 15 500 följare.

— Man har sett i forskning från USA att uppstickare och politiska utmanare ofta börjar sin karriär på sociala medier eftersom de inte har tillgång till de etablerade kanalerna. Under många år fick SD inte utrymme i traditionella medier, för deras del har sociala medier alltid varit kanalen de har kunnat vara starka på, säger Grusell.

— Det är dock svårt att veta hur många av partiernas följare på sociala medier som är riktiga människor, och hur många som är robotkonton.

Visar upp klänning

IG är populärt bland partierna eftersom plattformen inte är lika tyngd av trollkonton som Facebook och Twitter, och eftersom dess karaktär som bildtjänst gör att den fungerar som en digital valaffisch. IG öppnar också för ett personligare tilltal än Facebook och Twitter, och kan signalera att partiledaren är mänsklig, säger Grusell.

— De kvinnliga partiledarna visar ofta upp sig i hemmet. Ebba Busch Thor (KD) badar i isvakar året runt. Annie Lööf (C) publicerade ett inlägg om att hon kom i sin bröllopsklänning som var sju år gammal och fick massor med hejarop.

Vissa väljer bort

Annie Lööf har absolut flest följare av partiledarna. S-ledaren Stefan Löfven vinner över M-ledaren Ulf Kristersson. Tre av riksdagspartiernas ledare har inte privata konton: Jan Björklund (L), Jonas Sjöstedt (V) och Jimmie Åkesson (SD). Grusell förklarar det sistnämnda med att ledarens personlighet spelar in och att partierna kanske vill lyfta partiet framför ledaren.

— Det måste handla om att man fungerar i forumet, alla tycker inte att det är roligt med sociala medier. Vissa politiker är jätteduktiga i en valstuga eller på att knacka dörr eftersom de har en sådan personlighet, det finns så många andra kanaler där partierna når väljarna också, säger hon.

IG är inte avgörande

Marie Grusell varnar för att dra för stora växlar på partiernas närvaro på tjänster som Instagram, Facebook och Twitter, inte minst eftersom endast en liten andel av väljarkåren följer partierna där.

— Vi ska inte stirra oss blinda på att man måste vara på sociala medier. Människan är en ganska trög varelse med värderingar i botten, det är inte så att bara för att jag har läst något på sociala medier så röstar jag på det partiet.