Universitetets IT-system nere i flera dagar

Publicerad 2020-01-30

Sedan i måndags har Malmö universitet dragits med stora IT-problem.

En konsekvens har blivit att studenter inte kunnat se sitt schema eller lämna in uppgifter.

– Lärplattformen med all informationen är ett av de mest kritiska systemen som det är viktigast att få upp nu, säger Magnus Wikforss, IT-chef vid Malmö universitet.

På måndagseftermiddagen fick Malmö universitet problem med sina servrar. Problemen accelererade i tisdags och sedan dess är ett stort antal IT-tjänster inte åtkomliga för lärare eller studenter.

Felsökningar har nu gjorts och IT-avdelningen har kunnat lokalisera en del av felen och då även upptäckt att datatrafiken är påverkad, vilket ligger till grund för att tjänsterna inte fungerar.

– Vi undersöker datatrafiken och sätter på vissa tjänster, tjänst för tjänst, och hoppas att allt går bra, säger Magnus Wikforss, IT-chef vid Malmö universitet.

Bland tjänsterna som just nu inte fungerar finns universitetets webbplats, telefonväxeln och interna system med information om schema och lärosalar.

Inloggningstjänst fungerar inte

– Det påverkar studenterna på så sätt att det trådlösa nätverket legat nere och som en konsekvens har de andra sakerna slutat fungera, säger Magnus Wikforss.

Om man inte sedan tidigare varit inloggad på den lärplattform Malmö universitet använder sig av kan man inte logga in, då det är fel på inloggningstjänstens servrar. Förutom att inte kunna se sitt schema kommer studenter då inte åt material som ligger på plattformen och har inte heller möjlighet att lämna in uppgifter.

– Lärplattformen med all informationen är ett av de mest kritiska systemen som det är viktigast att få upp nu. Förhoppningsvis får vi upp den i eftermiddag, det håller vi tummarna för.

Att IT-tjänsterna kunna ligga nere i flera dagar förklarar Magnus Wiforss på följande vis.

”Finns mycket lärdomar”

– Man kan väl säga att det finns en risk när man har olika former av mycket teknik igång, men det gäller också att hela tiden serva rätt teknik. Man måste ha rätt rutiner kring tekniken, granskning av filter och datatrafiken hela tiden. Kontinuerligt måste man investera i att den senaste tekniken är så bra som möjligt.

– Där har vi identifierat vad vi kan göra bättre. Det finns mycket lärdomar att dra av det här.

Någon tidplan för när IT-problemen ska vara lösta finns i dagsläget inte.

– Vi släpper på tjänst för tjänst och kontrollerar att allt fungerar i den tjänsten. Det börjar vi göra nu efter lunch. Vi tar det i prioritetsordning med det som är mest verksamhetskritiskt.

Följ ämnen i artikeln