Nyskapande karttjänst från Malmö växer – finns nu i över 190 länder

Publicerad 2020-03-08

På bara några år har Mapillary gått från att vara en komplett doldis till att bli ett oumbärligt verktyg för en mängd stora aktörer inom logistik-, transport- och mobilitetssektorn. 

Idag används den smarta bildanalystekniken bland annat för att kartlägga städers handikappsanpassning och till att göra vägarna mer lättnavigerade för självkörande bilar. 

Hateff Mousaviyan har besökt företagets huvudkontor i Malmö för att försöka förstå vad det är som gör tjänsten så eftertraktad. 

Jan Erik Solems karttjänst Mapillary har vind i seglet. Minst sagt. Forbes, Wired, Business Insider, Sifted och en rad andra branschmedier har alla lovordat satsningen. Och nyligen passerade man över en miljard användargenererade bilder i den öppna databasen.

Företagets affärsidé går i korta drag ut på tillgängliggöra väg- och kartdata från hela världen. Genom att låta användare ladda upp bilder tagna på gatunivå och sedan köra dessa genom ett sofistikerat bildanalysverktyg kan man erbjuda en helt ny typ av data för att förbättra kartor.

– Det handlar inte om att det är något fel på kartor annat än när de inte är uppdaterade. Snarare är det så att världen är i ständig förändring, och det är väldigt viktigt att kartorna hänger med i den utvecklingen, säger Jan Erik Solem, Mapillarys grundare och vd.

Jan Erik Solem, grundare av Mapillary.

”Extremt dyrt och alldeles för långsamt”

Mapillary jobbar med kartor i ordets bredaste bemärkelse. Datan som laddas upp till plattformen och bearbetas av Mapillary används till allt ifrån infrastruktur och parkering, till taxiappar och lastbilsleveranser. 

– Tidigare har det inte funnits någon bra källa för ständigt uppdaterad kartdata. Alla som jobbar med logistik eller mobilitet på något sätt är i behov av den här sortens data, men ingen har haft smidig tillgång till det förrän nu. Att samla in egen data har varit extremt dyrt och alldeles för långsamt. Genom vårt bildanalysverktyg och användarnas bilder kan vi göra det på nästintill nolltid, förklarar Jan Erik Solem.

Översiktsbild på de områden som Mapillarys användare har hjälpt till att kartlägga hittills.

Värnhem, Malmö och världen

Sedan lanseringen 2013 har Mapillary vuxit ut till ett världsomspännande bolag. Teamet består nu av 65 personer och är utspritt över hela jorden, från USA till Australien, men huvudkontoret ligger kvar i startuphuset The Ground på Värnhem i Malmö.

I skrivande stund har Mapillarys nätverk av privatpersoner och organisationer tillsammans fotograferat och kartlagt vägarna i 190 länder. 

Tekniken fungerar som så att användarna laddar upp sina nytagna trafikbilder på Mapillary. Sedan sys de ihop till en 3D-modell med andra bilder som har laddats upp i samma område. Genom igenkännings-AI indexeras bilden, och strax därpå görs den tillgänglig för allmänheten på plattformen.

Allt handlar om att underlätta och skapa bättre förutsättningar för de som kan tänkas vilja använda den mångsidiga datan.

– Hela kartsegmentet har förändrats jättemycket de senaste åren. Innan rörde det sig mest om konsumenter som behövde ta sig från punkt A till B. Nu har vi självkörande bilar, logistikbolag som måste optimera sina transporter och massa annat som har gjort att relevant kartdata har blivit väldigt eftertraktat i flera delar av samhället, berättar Sandy Errestad, kommunikationsansvarig på Mapillary.

Jan Erik Solem, grundare av Mapillary.

7 miljoner dollar varje dag

Ser man till statistik från exempelvis logistikbranschen är det uppenbart varför en tjänst som Mapillary skulle behövas. 

En färsk marknadsundersökning som företaget själva har gjort visar att 75% av alla lastbilsförare förlorar i snitt minst 15 minuter per dag för att deras kartapplikationer inte ger dem tillräckligt exakta instruktioner. Det här leder till att logistikföretagen tappar närmare 7 miljoner dollar varje dag, eller 2,5 miljarder dollar årligen.

Undersökningen visar också att 57% av lastbilsförarna får en eller flera parkeringsböter i månaden. Ofta på grund av svårtolkade parkeringsskyltar.

Den här sortens onödiga extrakostnader är sådant som Mapillary försöker effektivisera bort. Sedan en tid tillbaka arbetar de bland annat med teknikjätten Amazon för att göra det smidigare att parkera.

Mapillarys bildanalysverktyg hittar automatiskt olika typer av användbar information när användarna laddar upp bilder. Som stoppljus, p-skyltar och annat.

Bakgrunden hos Apple

Innan Jan Erik Solem grundade Mapillary var han med och byggde Apples nuvarande ansiktsigenkänningsteknik. Han är specialist på bildanalys och har tidigare gett ut flera böcker i ämnet. Under en period arbetade han även som matteprofessor.

Att han inte kommer från en klassisk kartingenjörsbakgrund ser han bara som något positivt.

– Det har varit en styrka för mig och mina medgrundare att kunna titta på kartbranschens behov med andra ögon. Det gör att vi kan ta en helt annorlunda approach när vi försöker hitta lösningar till de underliggande problemen.

ANNONS